Czy usuwanie e-maili pozwala oszczędzać energię? Ile gramów CO2 emitujemy, gdy lecimy samolotem? Co robić z przeterminowanymi lekami? Na te i dziesiątki innych pytań odpowiadają broszury informacyjne, które przygotowała grupa robocza ds. konsumenckich zespołu ds. zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw, działająca przy Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju. Materiały przygotowano w ramach rozpoczętej 25 września 2019 roku kampanii „Odpowiedzialny konsument”.
Zespół udostępnia broszury informacyjne dotyczące pięciu dziedzin życia człowieka. Dzięki materiałowi „Zakupy i konsumpcja” można się np. dowiedzieć, które oznaczenia poświadczają o prawdziwej „ekologiczności” danego produktu oraz jakie przyzwyczajenia można zmienić, by lepiej dbać o środowisko. Ulotka „Zdrowie”, bazując na podejściu medycyny opartej na faktach, opisuje zjawisko upowszechniania się chorób cywilizacyjnych oraz coraz większej ilości odpadów medycznych, a następnie tłumaczy, co konsumenci mogą z tym zrobić. „Życie w domu” to spis kilkudziesięciu praktycznych porad dotyczących odpowiedzialnej konsumpcji, „Transport” uświadamia o poziomach emisji dwutlenku węgla i tłumaczy, jak można ją ograniczyć, a „Finanse” – przypomina o rozważnym dysponowaniu budżetem i niezaciąganiu niepotrzebnych kredytów czy pożyczek.
„Broszury informacyjne »Odpowiedzialny konsument« (…) są wynikiem współpracy wielu ekspertów, a więc stanowią nie tylko bardzo wartościowy, ale i kompletny materiał edukacyjny. Firmy, które aktywnie działają na rzecz CSR-u w Polsce, mogą go wykorzystywać i w ten sposób zwiększać świadomość swoich interesariuszy” – radzi w komunikacie Marzena Strzelczak, dyrektorka generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu, które jest koordynatorem wspomnianej grupy roboczej. (mp)