piątek, 20 grudnia, 2024
Strona głównaAktualności#TarczaNieStarcza – apelują przedsiębiorcy dotknięci kryzysem wywołanym przez koronawirusa

#TarczaNieStarcza – apelują przedsiębiorcy dotknięci kryzysem wywołanym przez koronawirusa

Grupa robocza TUgether przy Ministerstwie Rozwoju (w skład której wchodzą Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, Klub Agencji Eventowych SAR, Stowarzyszenie Branży Eventowej SBE, Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel SOIT, Meeting Professional International Poland Chapter MPI i SITE Poland) opublikowała stanowisko dotyczące tarczy antykryzysowej wypracowanej w związku z koronawirusem. Zainicjowała też akcję #TarczaNieStarcza, która ma pokazać, że proponowane dotąd przez rząd wsparcie nie jest wystarczające.

Pod pismem skierowanym do minister rozwoju Jadwigi Emilewicz i sekretarza stanu Andrzeja Gut-Mostowego podpisali się przedstawiciele branż najbardziej dotkniętych pandemią COVID-19: organizatorów turystyki, agentów turystycznych, turystyki szkolnej, turystyki incoming, przewozów, hoteli, mice, targów, rozrywki, pilotów i przewodników wycieczek, obiektów wielofunkcyjnych oraz komunikacji marketingowej.

„Kilkanaście tysięcy firm – przynoszących ponad 12 proc. do polskiego PKB – utraciło lub zaraz utraci możliwość prowadzenia swoich przedsiębiorstw. Setki tysięcy osób nie mogą wykonywać swojej pracy. Pani Minister, my chcemy wygrać tę walkę o przetrwanie. Z pełną determinacją chcemy poświęcić się osobiście/ zawodowo/ finansowo/ rodzinnie, tak jak to robiliśmy przez ostatnie 30 lat, aby zapewnić byt i możliwość rozwoju naszym pracownikom, bo oni są przecież motorem naszego rozwoju gospodarczego” – czytamy w piśmie. TUgether tłumaczy, że należy działać wspólnie i natychmiast, aby przetrwać „ekonomiczne tsunami wywołane koronawirusem”.

Grupa przedstawiła swoje propozycje uzupełniające dotyczące tarczy antykryzysowej, bez których inicjatywa „nie wytrzyma kryzysu gospodarczego”. TUgether sugeruje, aby kryteria otrzymania pomocy były analizowane od początku marca 2020 roku oraz by forma wsparcia była dopasowana do spadków obrotów danego przedsiębiorstwa.

Następnie przedstawiono narzędzia, które powinny być wykorzystane do wprowadzenia tzw. pakietu antykryzysowego. Wymieniane są te dotyczące płynności finansowej (m.in. stworzenie mechanizmu kredytowania firm z Polskiej Klasyfikacji Działalności przez banki komercyjne, podniesienie górnego limitu kredytu obrotowego oraz odgórne zawieszenie spłat kredytów i leasingów), podatków (m.in. przyspieszony zwrot VAT oraz zawieszenie split-payment, podatku od nieruchomości i podatku drogowego od autokarów), wynagrodzeń, jednoosobowych działalności gospodarczych oraz umów cywilnoprawnych (m.in. dofinansowanie 80 proc. wysokości pensji minimalnej w przypadku umów o pracę oraz rozciągnięcie i podwyższenie dopłat do 100 proc. średniej pensji krajowej na sześć miesięcy w pozostałych przypadkach), zwrotów i voucherów dla sektorów turystycznych i rozrywkowych (m.in. przedłużony czas zwrotów biletów i zaliczek, porozumienie z UOKiK) oraz funduszu zapomogowego.

Grupa robocza zaapelowała także o zwołanie pilnego spotkania z przedstawicielami resortów i partnerami społecznymi (takimi jak Konfederacja Lewiatan i Pracodawcy RP). Na nim miałyby zostać wypracowane „najpilniejsze” systemowe rozwiązania dla polskiej gospodarki i poszczególnych branż.

Pełną wersję pisma można znaleźć na facebookowej stronie grupy.

W ramach inicjatywy grupa robocza opublikowała też petycję z apelem branży komunikacji marketingowej i MICE. (ak)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj