53,4 proc. internautów zetknęło się z tzw. hejtem w sieci, a 87 proc. widziało hejt dotyczący innych osób. Tylko 29,2 proc. badanych nigdy nie spotkało się z tym problemem – wynika z badania SW Research.
Z analizy wynika, że hejt najczęściej zauważają mężczyźni, osoby w wieku poniżej 24 lat i mieszkańcy dużych miast. Niewiele ponad połowa (51,1 proc.) uważa, że fala nienawiści ma na celu skrzywdzić lub ośmieszyć inne osoby. 70 proc. ankietowanych twierdzi, że z hejtem trzeba walczyć. Co dziesiąty respondent ma przeciwne zdanie – takie deklaracje padały najczęściej z ust mężczyzn (13,4 proc.) czy mieszkańców dużych miast (13,9 proc.). Blisko 20 proc. ankietowanych nie ma zdania na temat zwalczania tego zjawiska: są to mężczyźni, osoby między 35 a 49 rokiem życia, posiadające wykształcenie przynajmniej zasadnicze zawodowe (28,6 proc.), których zarobki nie przekraczają 7 tys. złotych.
11,3 proc. internautów hejtowało w sieci. Jak wynika z badania, częściej hejtują mężczyźni przed 24 rokiem życia, z wykształceniem średnim lub zawodowym, mieszkający w średnich i dużych miastach. Ofiarami hejterów są głównie młodzi ludzie (do 24 lat), mieszkańcy wsi, małych i średnich miast. Według ponad 50 proc. badanych hejter to osoba, przez którą przemawia zawiść (tak sądzą przede wszystkim kobiety, osoby do 24 lat oraz ludzie z wykształceniem wyższym). Hejtera cechuje też zazdrość (45 proc.) i poczucie odrzucenia (29,9 proc.).
Badanie przeprowadziła agencja badawcza SW Research wśród użytkowników panelu on-line SW Panel w dniach 27-28.07.2015 r. Analizą objęto grupę 800 internautów w wieku 16-64 lata. Próbę dobrano w sposób losowo-kwotowy. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej tak, by odpowiadała strukturze Polaków w wieku 16-64 lat pod względem kluczowych cech związanych z przedmiotem badania. Przy konstrukcji wagi uwzględniono zmienne społeczno-demograficzne. (mb)