Meta została pozwana przez hiszpańskie media, które żądają 600 mln dol. odszkodowania. Według właścicieli hiszpańskich mediów, wieloletni brak podstawy prawnej do przetwarzania danych osób w celu wyświetlania reklam oznacza również naruszenie zasad dotyczących konkurencji – podaje techcrunch.com.
Pozew został złożony przez AMI, stowarzyszenie właścicieli mediów, które zrzesza ponad 80 członków, w tym wydawców takich gazet jak El País, ABC i La Vanguardia. Wnioskodawcy zarzucają Mecie nieprzestrzeganie ogólnego rozporządzenia UE o ochronie danych (RODO). Meta ignorowała wymóg regulacyjny, zgodnie z którym użytkownicy muszą wyrazić zgodę na wykorzystanie ich danych do profilowania reklam – wyjaśnia źródło.
„Masowe wykorzystywanie danych osobowych użytkowników Mety, śledzonych bez ich zgody, pozwala amerykańskiej firmie oferować na rynku sprzedaż reklam w oparciu o nielegalnie uzyskaną przewagę konkurencyjną” – argumentują w pozwie właściciele mediów. Ich zdaniem, 100 proc. przychodów regionalnych Mety zostało uzyskanych niezgodnie z prawem.
Jak czytamy, Meta została w styczniu 2023 roku ukarana grzywną w wysokości 390 mln euro po tym, jak unijne organy ochrony danych potwierdziły, że zawarcie umowy na Facebooku lub Instagramie nie stanowiło ważnej podstawy prawnej do śledzenia i profilowania użytkowników w celu kierowania do nich reklam.
Pozew AMI dotyczy przetwarzania reklam przez Metę w okresie od wejścia w życie RODO w maju 2018 roku do końca lipca 2022 roku. Stowarzyszenie nie wyklucza jednak możliwości wydłużenia ram czasowych – przekazuje źródło.
W październiku 2023 roku Meta przedstawiła plan płatnej subskrypcji dla użytkowników z Europy. Dzięki rozwiązaniu osoby, które wykupią usługę, nie będą oglądać reklam na Facebooku lub Instagramie. Jeśli użytkownik zdecyduje się na korzystanie z bezpłatnej wersji, będzie musiał wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Źródło zwraca uwagę, że jest to niezgodne z RODO oraz że wykorzystanie tak zwanego „cookie paywall” jest cechą wielu europejskich portali, które wymagają od użytkowników opłacenia subskrypcji w celu uzyskania dostępu do artykułów lub wyrażenia zgody na śledzenie w zamian za niepłatny dostęp. (af)