sobota, 21 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościHolandia: nowy król, nowe logo

Holandia: nowy król, nowe logo

„Nikt nie chce być nudny, szczególnie jeśli chce być królem” – tłumaczy Caroline Winter. W Bloomberg Business Week Polska czytamy o rebrandingu monarchii w Holandii.

Winter przypomina, że 30 kwiet­nia Wilhelm Alek­sander Claus Jerzy Ferdynand z dyna­stii orańskiej został pierwszym od 123 lat królem Holandii. W związku z czym – pisze dziennikarka –  musiał sobie wyrobić no­woczesną i rozpoznawalną markę. Dlatego, przygotowując się do ceremonii, wła­dze Amsterdamu wynajęły holenderską firmę wzorniczą Koeweiden Postma, by „ubrała miasto” i stworzyła odświętną at­mosferę. Ale to nie wystarczyło. Koeweiden Postma opracowała logo oparte na królew­skich inicjałach wyszytych na płaszczu, który Wilhelm Aleksander otrzymał już lata temu. „Projektanci po prostu usunęli koronę, zrezygnowali z monarszych insy­gniów władzy, ograniczyli się do inicjałów W i A, zmodyfikowali kolory, kąty nachy­lenia i linie” – zauważa Winter. A Hugo van den Bos, partner i dyrektor strategiczny w Koeweiden Postma, dodaje: „To było ryzykowne, ponie­waż ceremonia wiązała się z odpowied­nim protokołem. Podjęliśmy ryzy­ko, bo uważaliśmy, że to jedyna droga”. Rzeczywiście – nowe i nowoczesne insygnia zostały zaaprobowane przez premiera i burmistrza Amsterdamu. Jak podkreśla Winter, to pierwsza tego typu modernizacja wizerunku monarchii. „Wygląda na to, że weszliśmy w bardzo interesujący niszo­wy rynek” – mówi  van den Bos.

Ale zdaniem innego specjalisty, Sagiego Haviva, partnera i projektanta w nowojorskiej fir­mie Chermayeff& Geismar & Haviv, która stworzyła logo i wizerunek marki Biblioteka Kongresu i A|X Armani Exchange, nie tak szybko jakakol­wiek inna rodzina dynastyczna będzie potrzebowała wkrótce tego typu usług. „Czy jednak ho­lenderski przykład nie mówi nam czegoś interesującego o świecie, w którym żyje­my?” –  pyta. I odpowiada: „Nikt nie chce się wydawać nudny, szczególnie gdy jest królem”. (es)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj