Według badania AdEx, realizowanego przez PwC na zlecenie Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, w roku 2015 reklama online w Polsce osiągneła wzrost na poziomie 20 proc. Wydatki na komunikację cyfrową wyniosły prawie 3,2 mld zł.
Autorzy badania wskazują przy tym na sporą popularność reklamy graficznej. Duży wpływ na tempo rozwojowe tego formatu ma wideo online z dynamiką na poziomie 34 proc. oraz reklama w social mediach, której wartość wzrosła o 141 proc. O spadku można z kolei mówić w przypadku e-mail marketingu, który wyhamował zmniejszając swą wartość o około 13 mln względem porównywalnego okresu roku wcześniejszego. Dwucyfrowy wzrost zanotował marketing w wyszukiwarkach (+13 proc.) oraz ogłoszenia (+12proc.). Warto także zwrócić uwagę na utrzymującą się wysoką trzycyfrową dynamikę wydatków reklamowych w urządzeniach mobilnych, które wzrosły o 259 proc.
Najwięcej wydały branże: motoryzacja, finansowa oraz handel. Największą dynamikę wzrostu odnotowały natomiast komputery i audio-wideo, napoje i alkohole oraz produkty farmaceutyczne i leki. (mw)
O badaniu
IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.
W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. W badaniu uwzględniono przychody: Ad!vice, Aegis Media, Agora, Goldbach, Cormedia, Eniro, Evolutionmedia, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GG-Network, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Wirtualna Polska, IDG, IDM Net, Infor Ekspert (częściowo szacowane), Interia.pl, Iplex (szacowane), Media Impact, Media Regionalne, Money.pl, NetSprint, Novem, Pkt.pl, LOWE, Polskapresse, Pracuj.pl, Re:define, SARE, Społeczności.pl, TradeDoubler (częściowo szacowane), TVN, TVP, Vivaki. Szacunki oparte są na danych PwC oraz IHS.
Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy. Dane zbierano do 2 maja 2016 r.