27 listopada 2018 roku International Communications Consultancy Organization (ICCO), organizacja, w skład której wchodzi 41 stowarzyszeń reprezentujących agencje z 66 krajów, opublikowała najnowszą edycję raportu (2018-2019) dotyczącego branży public relations. Z dokumentu wynika, że szefowie agencji PR z optymizmem patrzą w przyszłość i spodziewają się wzrostu rentowności w porównaniu do ubiegłego roku. „Widzą rosnący rynek oraz rosnące możliwości dla swoich firm” – pisze w raporcie Francis Ingham, Chief Executive w ICCO.
W skali od 1 do 10 globalna średnia optymizmu wynosi 7,7 (rok temu – 7,8). Najbardziej optymistyczne rynki to afrykański (7,9) i azjatycki (7,8), a najmniej optymistyczne – Bliski Wschód (6,6) i Europa Wschodnia (6,6).
Jeśli chodzi natomiast o oczekiwania dotyczące rentowności, to globalna średnia wynosi 6,9 (rok temu – 6,4). Najwyższy wynik odnotowała Azja, która uzyskała 7,7, a za nią Europa Zachodnia – 7,2. Na ostatnim miejscu znalazła się Afryka z wynikiem 6,1.
Zdaniem szefów agencji PR w ciągu najbliższych 12 miesięcy zwiększy się znaczenie reputacji firm, komunikacji cyfrowej oraz społecznej odpowiedzialności biznesu.
Największe wyzwania, jakie stoją przed branżą PR, to natomiast klienci, którzy nie mają odpowiednich funduszy, krótkoterminowe współprace, brak zrozumienia PR, a także rywalizacja z działaniami marketingowymi.
Oprócz tego 61 proc. pytanych przedstawicieli agencji wskazało, że największym wyzwaniem w zakresie pozyskiwania talentów będzie zatrzymanie kluczowych pracowników. Rok temu odpowiadało tak 45 proc.
W raporcie ICCO znalazły się też wyniki badania Global Women in PR (GWPR). Wynika z nich, że zobowiązania rodzinne stanowią dla kobiet największą barierę w osiąganiu pozycji liderów. „Podstawą do zmiany tego stanu rzeczy jest wprowadzenie bardziej elastycznych warunków pracy, ale tylko 67 proc. firm pozwala pracownikom na regularną pracę zdalną” – zaznacza Angela Oakes, Co-Founder i Joint President, Global Women in PR.
W dokumencie przygotowanym przez ICCO znalazło się też zestawienie 250 najlepszych agencji PR na świecie przygotowane przez The Holmes Report. Otwierają je firmy z USA: Edelman, Weber Shandwick oraz FleishmanHillard.
Cały raport ICCO można pobrać na stronie. (pp)