W styczniu 2025 roku IKEA wystartowała z nową kampanią reklamową, w której stara się przekonać klientów, że wysoki standard życia wcale nie musi być drogi. W kampanii „Actually, It’s IKEA” skierowanej do kanadyjskich klientów firma w parodystyczny sposób odtwarza reklamy marek luksusowych, aby pokazać, że luksus jest możliwy również przy ograniczonym budżecie – donosi designrush.com.
Jak czytamy, celem strategii marketingowej Ikei jest pokazanie klientom, że marka oferuje dobrze zaprojektowane, a przy tym tanie rozwiązania, dzięki którym żyje się lepiej – od pościeli po eleganckie krzesła czy zastawę. Firma posługuje się konwencją parodii, by udowodnić, że to, co wygląda jak „towar luksusowy”, w rzeczywistości znajduje się w przystępnej cenowo ofercie marki IKEA.
Kanadyjska kampania składa się z trzech spotów. Sposób kreacji i styl każdego z nich przypomina reklamy marek luksusowych. IKEA stara się w nich przekonać, że tańsze rozwiązania pozwalają żyć równie wygodnie.
Bohaterem pierwszego spotu jest elegancko ubrany starszy mężczyzna, który z rzemieślniczą precyzją przygotowuje drinka. „Dziedzictwo w szklance. Stworzone dla chwil, którymi warto się delektować. Niezapomniana historia opowiadana przy każdym nalaniu” – mówi głos zza kadru. Ostatecznie okazuje się, że „luksusowa szklanka”, do której mężczyzna nalewał whisky, to w rzeczywistości „Pokal” Ikei za sześć dolarów.
Drugi spot nawiązuje do reklam luksusowych perfum. Bohaterką jest kobieta, która przy wtórze arii spryskuje się perfumami, a wokół niej zmysłowo falują tkaniny. Nagle te zaczynają opadać, ujawniając, że tak naprawdę był to zestaw prześcieradeł marki IKEA, który kosztuje niecałe 35 dol.
Trzecia reklama została stworzona w tej samej konwencji. Tym razem modelka pozuje, siedząc na designerskim siedzisku, które okazuje się… krzesłem „Teodores” z linii produktów marki IKEA za 45 dol.
Na końcu każdego spotu słyszymy głos, który ujawnia „prawdziwą tożsamość” produktów i demaskuje ich „luksusowość”. „Przystępność cenowa jest uniwersalnym priorytetem, obejmującym różne grupy demograficzne, takie jak młodzi profesjonaliści urządzający swoje pierwsze mieszkania, powiększające się rodziny, które reorganizują swoje domy, czy emeryci poszukujący wygodnych rozwiązań przy ograniczonym budżecie” – wyjaśnia głos zza kadru.
Działania reklamowe obejmują telewizję, billboardy (OOH), a także media internetowe i społecznościowe. Akcja potrwa do kwietnia 2025 roku.
Kampania została zrealizowana we współpracy z agencją reklamową Rethink. (kn)
Źródło: designrush.com, IKEA Canada Proves Affordable Luxury Is Possible in New Ads from Rethink, Roberto Orosa, 21.01.2025/ Zdjęcie główne: youtube.com/ikeacanada