Jak czytamy w gazecie Metro Warszawa, wymyślaniem nazw firm zajmują się przeważnie agencje marketingowe, PR albo wolni strzelcy. Istnieje jednak kilka wyspecjalizowanych firm zajmujących się tzw. namingiem, które za zlecenia mogą zainkasować nawet 100 tysięcy złotych.
Wymyślenie samej nazwy to nie wszystko. Trzeba także sprawdzić jej społeczny odbiór, zweryfikować pod kątem prawnym i językowym. Cena za tę usługę zależy od zasięgu marki. W przypadku marki lokalnej będzie to koszt rzędu kilku – kilkunastu tysięcy złotych. W przypadku rynku ogólnopolskiego cena wzrośnie do kilkudziesięciu tysięcy, natomiast w przypadku marek międzynarodowych może być to kwota przekraczająca 100 tysięcy złotych.
Cały proces wyłaniania nowej nazwy może potrwać nawet rok. Tak było w przypadku Orlenu, znanego wcześniej jako Polski Koncern Naftowy. W tym przypadku nową nazwę wybrano spośród kilku tysięcy przedstawionych propozycji. (ks)