poniedziałek, 23 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościIMM: Najbardziej opiniotwórcze media w lipcu. Afera podsłuchowa i dopalacze.

IMM: Najbardziej opiniotwórcze media w lipcu. Afera podsłuchowa i dopalacze.

Lipiec upłynął pod znakiem kolejnych odsłon afery podsłuchowej. Na fotel lidera rankingu „Najbardziej opiniotwórczych mediów” powróciła Gazeta Wyborcza, wyprzedzając dziennik Rzeczpospolita oraz stację TVN 24 – wynika z najnowszego raportu Instytutu Monitorowania Mediów. Kolejne miejsca zajął Dziennik Gazeta Prawna oraz tygodnik Do Rzeczy. W mediach często poruszane były kwestie afery podsłuchowej w kontekście sprawy Marka Falenty oraz rozmowy Aleksander Kwaśniewski – Ryszard Kalisz. Szeroko komentowano także sprawę dopalaczy, w szczególności kampanię społeczną Głównego Inspektora Sanitarnego „Stop dopalaczom”, jak również areszty w tej sprawie.

Prasa

Na pierwszym miejscu wśród najczęściej cytowanych tytułów prasowych znalazła się Gazeta Wyborcza, w związku z publikacjami na temat biznesmena Marka Falenty, wyprzedzając dziennik Rzeczpospolita oraz Dziennik Gazeta Prawna.

 

Czołówkę najczęściej cytowanych tygodników otwiera Do Rzeczy, co związane było z ujawnieniem przez tygodnik kolejnych zapisów rozmów w sprawie afery podsłuchowej pomiędzy Aleksandrem Kwaśniewskim a Ryszardem Kaliszem. Na kolejnych miejscach znalazła się Polityka oraz Wprost.

 

Liderem w kategorii miesięczników ponownie został Forbes, pokonując Perspektywy.

 

Telewizja

Wśród stacji telewizyjnych zdecydowanie przodował TVN24, wyprzedzając TVP info oraz TVN.

Radio

Na lidera wśród stacji radiowych wysunęło się Radio ZET, nieznacznie wyprzedzając RMF FM, dzięki publikacjom na temat bieżących spraw politycznych oraz sprawy dopalaczy. Na kolejnym miejscu znalazło się radio TOK FM.

Portale internetowe

Najpopularniejszym portalem w lipcu okazał się portal sportowefakty.pl, swoją pozycję zawdzięcza informacjom na temat żużlowych mistrzostw Europy SEC w kontekście zwycięstw Rosjanina Emila Sajfutdinowa, kolejne miejsca zajmuje tvn24.pl oraz wpolityce.pl.

Media ekonomiczne

Dziennik Gazeta Prawna ponownie obroniła pierwsze miejsce wśród najczęściej cytowanych mediów ekonomicznych, wyprzedzając Puls Biznesu oraz Forbes.

Media regionalne

Wśród mediów regionalnych dominowały cytaty z Radia Wrocław, w związku z wyjazdowymi posiedzeniami rządu, które wyprzedziło Radio Kraków oraz Polska Dziennik Zachodni.

Instytut Monitorowania Mediów wyraża zgodę na publikację raportu, wyników badań i dołączonych do nich materiałów graficznych pod warunkiem podania źródła („Instytut Monitorowania Mediów”) w artykule oraz przy każdej grafice.

Badanie przeprowadzono na podstawie  4 812 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 do 31 lipca 2015 r. Dziennikarze odnosili się do wiadomości z łamów innych mediów 4 860 razy (3 226 w prasie, 937 w telewizji i 697 w radio).

Analiza obejmuje ponad 900 gazet i czasopism oraz stacje telewizyjne (TVP1, TVP2, TVPinfo, TVN, TVN24, TVN CNBC, TVN TURBO, POLSAT, Polsat News, TV BIZNES, TV4) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1, PR3, PR4, Radio Dla Ciebie / RDC, Radio Maryja, Radio PiN, Radio RMF FM, Radio Zet, Radio TOK FM).

Badanie wykonano na podstawie materiałów z monitoringu prasy, radio i telewizji, w których pojawiały się nazwy mediów:

  • prasowych,
  • portali internetowych,
  • stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów

UWAGA: Badanie nie obejmuje cytowań, opublikowanych w internecie. Natomiast pod uwagę brane są cytowania mediów internetowych, jeśli pojawiły się one w prasie, radio bądź w telewizji.

Instytut Monitorowania Mediów prowadzi badanie nieprzerwanie od września 2003 r. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” dostarcza informacji na temat liczby cytatów z mediów ukazujących się w innych mediach, z wyłączeniem agencji informacyjnych i przedruków. Stała wysoka liczba cytowań to jeden z elementów mających wpływ na zwiększenie wiarygodności i opiniotwórczości danego medium. Raport „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” jest często wykorzystywany przez media, m.in. w opisach ich osiągnięć i sukcesów oraz w analizach czytelnictwa i sprzedaży.

Instytut Monitorowania Mediów monitoruje ponad 1000 tytułów prasowych, niemal sto stacji radiowych i telewizyjnych oraz polskie zasoby internetu wraz z social media.

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj