W marcu pierwszą pozycję wśród najbardziej opiniotwórczych mediów ponownie obroniła Gazeta Wyborcza, wyprzedzając w rankingu tygodnik Wprost oraz dziennik Rzeczpospolita – wynika z najnowszego raportu Instytutu Monitorowania Mediów. Na kolejnych miejscach uplasowała się telewizja TVN24 oraz radio RMF FM. Marzec upłynął pod znakiem zbliżających się wyborów prezydenckich i komentarzy na temat kandydatów na prezydenta Polski. Często poruszanymi tematami w mediach były również kontrowersje wokół SKOK-ów i udziale w tej sprawie jednego z kandydatów – Andrzeja Dudy, a także kwestie związane z aferą podsłuchową w MSW, katastrofą samolotu linii Germanwings, skandalem w łódzkim Zakładzie Karnym oraz echami afery Wprost dotyczącej Kamila Durczoka.
Prasa
W czołówce najczęściej cytowanych tytułów prasowych znaleźli się zwycięzcy rankingu – Gazeta Wyborcza, Wprost oraz Rzeczpospolita.
Wśród tygodników dominował Wprost, co mogło być związane z echem afery Kamila Durczoka i zmianami na stanowisku redaktora naczelnego tygodnika. Kolejne miejsca zajęły Newsweek oraz Polityka.
Najczęściej cytowanym miesięcznikiem został Forbes, który po lutowym rankingu najbogatszych Polaków, opublikował ranking najbogatszych ludzi na świecie.
Telewizja
Wśród stacji telewizyjnych prym wiedzie TVN24, znacznie wyprzedzając konkurencję.
Radio
Pozycję lidera wśród stacji radiowych zdobyło RMF FM, kolejne miejsca zajęły Radio ZET, TOK FM.
Portale internetowe
Najbardziej popularnym portalem okazał się serwis wpolityce.pl, wyprzedzając portal tvn4.pl oraz dotychczasowego lidera – portal onet.pl.
Media ekonomiczne
Wśród najczęściej cytowanych mediów ekonomicznych ponownie dominował Dziennik Gazeta Prawna, przesuwając na dalsze pozycje Puls Biznesu oraz miesięcznik Forbes.
Media regionalne
Media regionalne zdominował Polska Dziennik Łódzki, w związku z opisywaną aferą w łódzkim Zakładzie Karnym, w którym osadzona była żona, oskarżonego o malwersacje finansowe, właściciela nieistniejącej już firmy Amber Gold. Kolejne pozycje zajęło Radio Gdańsk, Polska Gazeta Krakowska, Polska Głos Wielkopolski oraz Polska Dziennik Polski.
METODOLOGIA:
Badanie przeprowadzono na podstawie 5 179 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 do 31 marca 2015 r. Dziennikarze odnosili się do wiadomości z łamów innych mediów 5 234 razy (3 275 razy w prasie, 1 155 w telewizji i 804 w radio).
Analiza obejmuje ponad 900 gazet i czasopism oraz stacje telewizyjne (TVP1, TVP2, TVPinfo, TVN, TVN24, TVN CNBC, TVN TURBO, POLSAT, Polsat News, TV BIZNES, TV4) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1, PR3, PR4, Radio Dla Ciebie / RDC, Radio Maryja, Radio PiN, Radio RMF FM, Radio Zet, Radio TOK FM).
Badanie wykonano na podstawie materiałów z monitoringu prasy, radio i telewizji, w których pojawiały się nazwy mediów:
– prasowych,
– portali internetowych,
– stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów.
UWAGA: Badanie nie obejmuje cytowań, opublikowanych w internecie. Natomiast pod uwagę brane są cytowania mediów internetowych, jeśli pojawiły się one w prasie, radio bądź w telewizji.