poniedziałek, 23 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościIMM: Najbardziej opiniotwórcze media w styczniu

IMM: Najbardziej opiniotwórcze media w styczniu

Styczeń został zdominowany przez tematykę polityczną związaną z decyzjami rządu PiS oraz procedurą ochrony państwa prawa wprowadzoną przez Komisję Europejską wobec Polski. Na fotelu lidera rankingu „Najbardziej opiniotwórczych mediów” znalazł się dziennik Rzeczpospolita, wyprzedzając Gazetę Wyborczą oraz telewizja TVN24 – wynika z najnowszego raportu Instytutu Monitorowania Mediów. Kolejne miejsca zajęły Radio RMF FM oraz Newsweek. Szerokim echem obok wystąpienia premier Beaty Szydło w Parlamencie Europejskim odbiła się informacja o obniżeniu ratingu dla Polski przez agencję Standard & Poor’s. W mediach często poruszano tematy związane z Trybunałem Konstytucyjnym oraz ze spotkaniem Jarosława Kaczyńskiego z premierem Węgier Viktorem Orbanem. Komentowano również nowelizację ustawy o radiofonii i telewizji oraz informacje o projekcie ustawy dotyczącym podatku handlowego.

 

Prasa

Czołówkę najczęściej cytowanych tytułów prasowych otwiera dziennik Rzeczpospolita, wyprzedzając Gazetę Wyborczą oraz Newsweek. Rzeczpospolita zawdzięcza swoją wysoką pozycję wywiadowi z prezesem Trybunału Konstytucyjnego Andrzejem Rzeplińskim.

Na pierwszym miejscu wśród najczęściej cytowanych tygodników znalazł się Newsweek, w związku z krytyką książki „Niebezpieczne związki Bronisława Komorowskiego” autorstwa Wojciecha Sumlińskiego, wyprzedzając Wprost oraz Politykę.

Najczęściej cytowanym miesięcznikiem były Perspektywy, za sprawą publikacji rankingu szkół średnich, pokonując magazyny Forbes oraz Playboy.

 

Telewizja

Wśród stacji telewizyjnych dominowała TVN24, wyprzedzając TVPinfo oraz TVN.

 

Radio

Na lidera wśród stacji radiowych wysunęło się RMF FM, pokonując Radio ZET, dzięki publikacjom na temat bieżących spraw politycznych m.in. obniżenia ratingu Polski. Na kolejnym miejscu znalazło się radio TOK FM, w związku z informacjami na temat zamieszania wokół Trybunału Konstytucyjnego.

 

Portale internetowe

Najpopularniejszym portalem w styczniu został portal tvn24.pl, który informował m.in. o nieformalnym spotkaniu lidera PiS Jarosława Kaczyńskiego z premierem Węgier Viktorem Orbanem czy zmianie zastępcy komendanta głównego policji w Polsce. Kolejne miejsca zajął portal money.pl – swoją pozycję zawdzięczając publikacjom na temat dochodów ministra Mateusza Morawieckiego, zaś trzecie miejsce przypadło portalowi sportowefakty.wp.pl.

 

Media ekonomiczne

Dziennik Gazeta Prawna ponownie dominował wśród najczęściej cytowanych mediów ekonomicznych, wyprzedzając Puls Biznesu oraz money.pl.

 

Media regionalne

Wśród mediów regionalnych dominowały cytaty z Tygodnika Podhalańskiego, za sprawą publikacji o wizycie Orbana w Polsce, wyprzedzając Radio Merkury. Na trzeciej pozycji uplasowała się Polska Gazeta Wrocławska, która opublikowała wywiad z Ryszardem Petru.

 

Badanie przeprowadzono na podstawie 4 578 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 do 31 stycznia 2016 r. Dziennikarze odnosili się do wiadomości z łamów innych mediów 4 650 razy (3 036 razy w prasie, 958 w telewizji i 656 w radio).

Analiza obejmuje ponad 1000 gazet i czasopism oraz stacje telewizyjne (TVP1, TVP2, TVP3, TVP Kraków, TVP Sport, TVPinfo, TVN, TVN24, TVN Biznes i Świat, TVN TURBO, TVN Meteo, POLSAT, Polsat News, Polsat Sport, TV4, Canal+, TV Trwam, TV Puls) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1, PR3, PR4, Radio Dla Ciebie / RDC, Radio Maryja, Muzo.fm, Radio RMF FM, Radio Zet, Radio TOK FM, Radio Gdańsk, Radio Katowice, Radio Kielce, Radio Merkury, Radio Szczecin, Radio Wrocław, Radio Lublin).

 

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj