W środę 26 listopada podczas konferencji podsumowującej 25 lat rozwoju odpowiedzialnego biznesu w Polsce, THINKTANK zainaugurował Rok Odpowiedzialności. Przez najbliższy rok wspólnie z partnerami programu – wiodącymi polskimi firmami i organizacjami pozarządowymi, administracją, mediami, samorządami – eksperci THINKTANK zastanowią się, co zrobić, by zwiększyć poziom odpowiedzialności w Polsce.
Na Rok Odpowiedzialności złoży się cykl debat i publikacji. Pierwszym wydarzeniem była konferencja „25 lat rozwoju odpowiedzialnego biznesu w Polsce”, zrealizowana w formule smart debate (1 na 1). W konferencji udział wzięli liderzy polskich firm i organizacji, którym leży na sercu odpowiedzialność, m.in.: Irena Wóycicka, Andrzej Klesyk, Szymon Gutkowski, Bolesław Rok, Magdalena Środa, Ignacy Morawski, Jarosław Gugała, Irena Pichola, Omenaa Mensah, Ojciec Maciej Zięba.
Inauguracji „Roku odpowiedzialności” towarzyszyło wydanie raportu „Współodpowiedzialny Biznes 1989-2014”, który m.in. opowiada o ewolucji odpowiedzialności biznesu w polskich firmach i poprzez studia przypadku pokazuje, czemu potrzebne jest dziś nowe podejście wszystkich interesariuszy do odpowiedzialności. W raporcie znajduje się analiza, która w liczbowy sposób pokazuje, że gdyby nie zaangażowanie i determinacja firm, wiele problemów społecznych nie byłoby rozwiązywanych, a wielu projektów społecznych zabrakłoby w przestrzeni publicznej.
We współpracy z PwC, THINKTANK przeprowadził także badanie, z którego wynika, że w przyszłości największe znaczenie w kształtowaniu odpowiedzialnego biznesu będą miały firmy i konsumenci. 42,9% badanych managerów uważa, że w ciągu najbliższych 25 lat najważniejszymi zagadnieniami w CSR będą innowacje społeczne i zrównoważona konsumpcja.
W raporcie znajdują się również osobiste opinie osób, którym leży na sercu wzmocnienie odpowiedzialności w sferze publicznej i prywatnej:
„Media nie mogą rezygnować z bardziej pracochłonnych form na rzecz bylejakości i »wyrobów mediopodobnych«. Zmniejszenie się przestrzegania dziennikarstwa wartościowego oraz gwałtowny rozrost wszelkiej maści tabloidów są społecznie niebezpieczne” – Jarosław Gugała, dziennikarz telewizji Polsat, były dyplomata.
„My, Polacy, bardzo szybko odzyskaliśmy wolność myślenia, ale zatraciliśmy umiejętność budowania relacji międzyludzkich. A bez niej nie da się z troską patrzeć na świat” – Jerzy Owsiak, pomysłodawca i współtwórca Fundacji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy
„Wolność i odpowiedzialność są jak dwie strony medalu. Trudno będzie budować trwały rozwój i cieszyć się wolnością bez rozwijania poczucia odpowiedzialności obywateli i firm” – Szymon Gutkowski – dyrektor DDB Warszawa, prezes SKM SAR
„Rynek nie może dobrze funkcjonować bez uczciwego traktowania partnerów i klientów. To istotne wyzwanie dla firm” – Adam Jasser, prezes UOKiK