Promowanie swojej działalności z wykorzystaniem influencerów jest obecnie powszechnym modelem marketingowym. O tym, że strategia ta daje efekty tylko wtedy, gdy jest prowadzona we właściwy sposób, pisze The Next Web. Jak informuje portal, są różne uwarunkowania wpływające na skuteczność influencer marketingu.
Oto najczęściej powielane błędy przytoczone przez thenextweb.com.
1. Zbytnia koncentracja na kreowaniu świadomości marki
Jak czytamy, firmy, zanim zaprezentują swój produkt, powinny przede wszystkim skupić się na publikowaniu tego, co najbardziej interesuje ich obserwatorów. Nie powinno się także stawiać zbyt wielu wymagań czy żądań wobec influencera, który dzieli się swoimi spostrzeżeniami na temat produktu – to jego osobiste refleksje czynią go osobą wpływową i godną zaufania w mediach społecznościowych.
2. Tworzenie nachalnych treści, by dotrzeć do szerszego grona odbiorców
Marki muszą być uważne w nawiązywaniu kontaktów z agencjami (które zajmują się influencer marketingiem – przyp. red.). Istnieje bowiem zagrożenie, że te zaszkodzą reputacji firmy, stosując taktykę wyglądającą jak spam – pisze autor tekstu, Vivian Michaels. Każde przedsiębiorstwo powinno opierać influencer marketing na budowaniu relacji, a nie wymuszaniu ich. To, jaki stosunek ma marka do swoich influencerów, wpływa także na jej obraz.
3. Poleganie na złych danych wyjściowych
W prowadzeniu działań marketingowych należy być realistą i nie oczekiwać od influencerów rzeczy nierealnych – sugeruje The Next Web. Liczba osób obserwujących danego ambasadora marki wcale nie oznacza, że zasięg Twojej reklamy wzrośnie. Zamiast na cyfrach, warto skupić się na wyborze odpowiedniego influencera.
4. Zbyt krótkie terminy
Influencer marketing jest bardziej efektywny, jeśli do grupy odbiorców dociera wysokiej jakości content. Nie można zatem ponaglać internetowych twórców w publikowaniu treści, ponieważ odbije się to negatywnie na jakości, co wpłynie źle na wizerunek marki – pisze autor. Pozwól liderowi opinii skupić się na swoich obowiązkach w sposób kreatywny, a materiał z pewnością będzie atrakcyjny dla odbiorców.
5. Niejasne statystyki
Wiele marek nie do końca wie, w jaki sposób mierzyć efekty swoich kampanii. W analizie kluczowe jest skupienie się na opinii konsumentów na temat marki po przeczytaniu treści stworzonych przez influencerów. Żeby jednak określić wpływ reklamy na odbiorców, należy zebrać takie informacje nie tylko po zakończeniu kampanii, ale także przed jej startem. Warto także używać narzędzi takich jak Google Analytics czy Instagram Insights i być na bieżąco z trendami – czytamy.
6. Rezygnowanie z influencerów na rzecz earned media
Jak zauważa portal, marki często mylą influencer marketing z zasięgami zbudowanymi przez polecenia. Z tego powodu niektórzy biznesmeni sądzą, że więcej tweetów czy obserwatorów wystarcza, by uznać ich marketing za efektywny. Nie należy jednak zapominać o istocie i znaczeniu influencerów, którzy przedstawiają markę w korzystnym świetle swoim followersom – ich działania przełożą się na wpływy dla firmy o wiele bardziej niż earned media.
7. Niedostateczny czas poświęcony na naukę skutecznych strategii
Największym błędem popełnianym przez marki jest rezygnacja z wnikliwego poszukiwania właściwych influencerów. Niezwykle ważne jest wcześniejsze „sprawdzenie gruntu”, zanim faktycznie rozpocznie się kampanię we współpracy z liderem opinii – pisze autor. Warto podejmować takie współprace, które będą oparte na wspólnych przekonaniach i interesach, co przełoży się na obopólne korzyści. Należy także być gotowym na naukę, aby znać dostępne strategie, które poprawią rezultaty – pisze thenextweb.com.
8. Słabe rozeznanie na temat influencerów przed podjęciem współpracy
The Next Web twierdzi, że ważne jest, by poza zasięgami influencerzy mieli siłę oddziaływania na swoich obserwatorów. Marki przed podpisaniem umowy powinny sprawdzić także takie aspekty jak: zaufanie, jakość publikowanych treści czy dostępność lidera.
9. Niewłaściwe wynagradzanie influencerów
Jak zauważa portal, influencerzy zwykle spędzają dużo czasu na tworzeniu wysokiej jakości contentu dla marki, z którą współpracują. Bardzo ważne jest, żeby wynagradzać ich stosownie za poświęcony czas i wysiłek.
10. Brak zaufania do liderów opinii
„W biznesie nie ma nic bardziej skutecznego niż pokazywanie pracownikom, że darzy się ich zaufaniem” – pisze autor tekstu. W ten sam sposób powinno się traktować influencerów. Oznaka zaufania może zmotywować ich do pracy, która przekracza oczekiwania, z kolei brak zaufania może skończyć się działaniem pod presją – co oczywiście odbije się na jakości tworzonych materiałów.
Czytaj więcej:
Cykl PRoto – Influencer marketing od kuchni
(bm)