Niemiecka instytucja rządowa postanowiła promować podróże po kraju z pomocą nowej ambasadorki, którą została postać wygenerowana przez AI. German National Tourist Board (GNTB) stanęło w ogniu krytyki. Realni influencerzy i internauci nie są zachwyceni tym pomysłem.
W ostatnim czasie pojawia się sporo dyskusji na temat zastępowania ludzi przez sztuczną inteligencję. Również w polskich mediach w ostatnich dniach głośno było na temat kanału OFF Radia Kraków prowadzonego przez sztuczną inteligencję czy zastąpienia ludzkiego głosu w nawigacji Google Maps głosem wygenerowanym przez AI.
Podobne dyskusje toczą się też u naszych zachodnich sąsiadów. Niemiecka instytucja rządowa promująca turystykę zleciła bowiem wygenerowanie influencerki promującej podróżowanie po kraju. Na stronie Germany Travel oraz na kanale instytucji w serwisie Instagram przedstawiono nową postać, która ma zabrać internautów „w ekscytującą podróż po najpiękniejszych zakątkach Niemiec”.
„Nazywam się Emma i jestem influencerką podróżniczą AI z German National Tourist Board” – przedstawia się „influencerka”. Wirtualnej postaci wymyślono też życiorys: „Mieszkam w Berlinie i pracuję jako freelancerka w marketingu internetowym, co daje mi elastyczność w realizowaniu mojej wielkiej pasji – podróżowania” – przedstawia się Emma na oficjalnej stronie niemieckiej instytucji.
Postaci wygenerowanej przez AI stworzono także specjalne konto na Instagramie @EmmaTravelsGermany, na którym pojawił się już pierwszym film promujący niemiecką turystykę. Widzimy w nim Emmę na tle Bramy Brandenburskiej, w sali koncertowej w Hamburgu czy w pociągu.
Wyświetl ten post na Instagramie
„Zabieram cię w ekscytujące odkrywcze podróże po najpiękniejszych zakątkach Niemiec. Niezależnie od tego, czy chodzi o tętniące życiem miasta, atrakcje kulturalne czy imponujące krajobrazy w Niemczech – pokażę ci wiele aspektów tego kraju i udzielę najlepszych wskazówek dotyczących podróżowania” – mówi chatbot.
Wirtualna influencerka zapowiedziała też, że na profilu zamierza zamieszczać więcej podróżniczych treści oraz chce mieć kontakt z internautami. Emma odpowiada na komentarze, a ponadto można się z nią skontaktować na czacie na stronie Germany Travel.
Okazuje się jednak, że tak sposób promowania niemieckiej turystyki nie spotkał się jednak ze spodziewanym entuzjazmem. Internauci w licznych komentarzach krytykowali pomysł, aby chatbot „mówił” o najpopularniejszych zabytkach czy udzielał wskazówek dotyczących podróżowania.
W licznych głosach powtarzał się przede wszystkim głos na temat tego, że jest wielu utalentowanych i pomysłowych realnych ludzi, z którymi niemiecka instytucja mogłaby nawiązać współpracę przy promowaniu krajowej turystyki.
„Taka strata czasu, pieniędzy i energii. Jest wielu utalentowanych i pełnych entuzjazmu ludzi, którzy chętnie promowaliby wasz kraj” – napisała podróżniczka z Węgier, Eva Kisgyorgy.
German National Tourist Board postanowiło zabrać głos w sprawie, swoją decyzję nazywając „ekscytującym krokiem w stronę cyfrowej strategii”. Ponadto instytucja dodała, że postać Emmy stanowi element długofalowej strategii komunikacyjnej, jednak realni influencerzy nie powinni się obawiać się o to, że postać AI zabierze im pracę.
„Ważne jest dla nas, aby Emma uzupełniała działania prawdziwych influencerów, a nie z nimi konkurowała. Będzie ona działała obok naszej stałej sieci twórców, dzięki współpracy z którymi w zeszłym roku udało się wygenerować 148 mln wyświetleń” – przekazała w oświadczeniu cytowanym przez forbes.com Petra Hedorfer, dyrektorka generalna GNTB. (kn)
Żródło: germany.travel/ forbes.com, Germany’s New AI Travel Influencer Is A Chatbot Still Working Out Some Kinks, Suzanna Rowan Kelleher, 18.10.2024/ Zdjęcie główne: instagram.com/emmatravelsgermany