Według badania przeprowadzonego przez Weber Shandwick i KRC Research podstawą „Ekonomii kreatywności” w roku 2007 będzie innowacyjność. 76 proc. osób zasiadających na szczeblach kierowniczych zgadza się, że jej znaczenie wzrośnie jeszcze w ciągu następnych pięciu lat. Wraz z rozwojem i upowszechnianiem się technologii Web 2.0, która wymaga stosowania innowacyjnych rozwiązań w biznesie, większość respondentów (86 proc.) wierzy, że strategie marketingowe i komunikacyjne są decydującymi narzędziami, które umożliwiają poruszanie się w nowym środowisku. 70 proc. osób z wyższego szczebla kierowniczego używa wewnętrznej komunikacji do promowania innowacji wśród pracowników. Ponad dwie trzecie z nich wierzy, że wprowadzanie innowacji w procesy biznesowe jest ważniejsze od innowacyjności w sferze rozwoju produktu.
Wyniki badania „Zmiany w marketingu i komunikacji w dzisiejszej Ekonomii kreatywności” pokazują także zwiększenie nacisku na promocję marki firmy i tego, co ona sobą reprezentuje (marka korporacyjna staje się główną marką), a spadek w wydatkach na promocję produktów. Prawie 60 proc. respondentów przyznaje, że ich firmy przenoszą wydatki na promocję i marketing, aby pracownicy myśleli dobrze o samej firmie, a nie tylko o produktach.
Blisko dwie trzecie menadżerów zaobserwowało zwiększone wysiłki mające na celu zrozumienie i zaadaptowanie punktu widzenia konsumenta, a aż 80 proc. spodziewa się zacieśnienia współpracy między działami odpowiedzialnymi za rozwój produktu i komórkami marketingu wewnątrz firm.
W badaniu zidentyfikowano trzy główne typy działań stosowanych przez firmy stawiające na innowacje:
– wyjście naprzeciw oczekiwaniom konsumenta (88proc.)
– marketing i komunikacja (82 proc.)
– wewnętrzna współpraca (82 proc.)
„Ekonomia kreatywności” (ang. Creativity Economy) jest terminem po raz pierwszy zastosowanym przez Business Week, określającym nowe otoczenia, w którym funkcjonują firmy i organizacje. Dodatkowe informacje na ten temat można znaleźć na stronie www.businessweek.com
„Zmiany w marketingu i komunikacji w dzisiejszej Ekonomii Kreatywności” (ang. „The changing face of marketing and comunications in today’s creative economy”), to badanie przeprowadzone na 104 osobach zajmujących kierownicze stanowiska (prezesi, dyrektorzy, menadżerowie wysokiego szczebla) w okresie między czerwcem a sierpniem 2006 przez KRC Research na zlecenie Weber Shandwick. (kk)