11 lutego 2020 roku Instagram postanowił świętować Dzień Bezpiecznego Internetu, przedstawiając nowe funkcje, które pojawią się w serwisie. We wpisie zamieszczonym na oficjalnej stronie internetowej firma pochwaliła się też swoją dotychczasową pracą na rzecz bezpieczeństwa użytkowników.
Na początku wpisu autorzy przypomnieli, że niewłaściwie zachowania, takie jak hejt czy prześladowanie, można anonimowo zgłosić. Jak czytamy, zespół Instagrama pracuje non stop, aby jak najszybciej móc analizować wszystkie zgłaszane posty lub komentarze.
Wiąże się z tym pierwsza nowa funkcja – Support Request. Dzięki niej będzie można sprawdzić historię wszystkich poprzednio zgłoszonych postów oraz ich aktualny status. Dodatkowo, wobec zgłoszonych kont Instagram zasugeruje działania takie jak wyciszenie, zablokowanie lub zrezygnowanie z obserwowania. Nowością będzie również możliwość wysłania ponownej prośby o rozpatrzenie zgłoszenia, gdy pierwsza decyzja Instagrama okaże się niezadowalająca.
Źródło: about.instagram.com
Kolejna opcja dotyczyć będzie wyłączonych i zbanowanych kont. Ich właściciele będą mogli odwołać się od decyzji Instagrama z poziomu logowania do aplikacji (do tej pory można było to zrobić jedynie przez Centrum Pomocy). Wymagane będzie podanie pełnego imienia i nazwiska oraz adresu e-mail, a także opisanie, dlaczego podjęta decyzja jest niesłuszna.
Źródło: about.instagram.com
Następnie Instagram zwraca uwagę na najmłodszych, którzy zmagają się z zastraszaniem i hejtem. Za każdym razem, gdy ktoś będzie chciał opublikować obraźliwy komentarz, otrzyma powiadomienie, że jest on podobny do wpisów wcześniej zgłoszonych. Użytkownicy dostaną możliwość jego edycji lub usunięcia.
Czytaj także: Instagram działa przeciwko zastraszaniu w sieci
Źródło: about.instagram.com
Portal społecznościowy pochylił się także nad kontami, które zostały zhakowane. Instagram pomoże odzyskać profil, gdy użytkownik będzie miał problemy z logowaniem – pojawią się opcje, dzięki którym będzie można potwierdzić swoją tożsamość, np. wprowadzenie kodu wysłanego na adres e-mail lub numer telefonu. Po pomyślnym przejściu tego etapu usunięte zostaną wszystkie nieautoryzowane urządzenia, na których zalogowano się do konta wcześniej. Możliwe będzie również odzyskanie poprzedniej nazwy profilu.
Serwis społecznościowy utworzył także opcję „Emails from Instagram”, w której znajdą się wszystkie wiadomości, które wysłał do użytkownika. Pozwoli to oddzielić je od reklam lub wiadomości phishingowych.
Kolejna zmiana dotyczy prywatności. Użytkownicy będą mogli określić, kto może komentować ich posty, oglądać relacje w Stories oraz zarchiwizować niechciane zdjęcia. Zadecydować będą mogli również o tym, kto może wysyłać im prywatne wiadomości oraz jakie zewnętrzne aplikacje korzystają z ich danych.
Źródło: about.instagram.com
Na koniec Instagram przypomniał o swojej walce z fake newsami i dezinformacją. Jak informowaliśmy na PRoto.pl, w maju 2019 roku serwis rozpoczął współpracę z zewnętrznymi organizacjami fact-checkingowymi, które sprawdzają prawdziwość newsów. Gdy informacja zostanie uznana za nieprawdziwą, jej zasięg w newsfeedzie zostaje zmniejszony i dostaje ona specjalne oznaczenie. Od 16 grudnia 2019 roku współprace rozszerzono o instytucje fact-checkingowe z całego świata. Portal społecznościowy pozwoli także zgłaszać podejrzane treści użytkownikom.
Większość nowości ma pojawić się w portalu w najbliższych tygodniach. (ak)