Świąteczną atmosferę internauci poczuli już na początku października. W social mediach rozpoczęły się wielkie poszukiwania prezentów dla rodziców, dziadków czy współmałżonków, ale przede wszystkim dla ukochanych dzieci – wynika z analizy IMM. W 2016 roku inspiracji na upominki szukamy jeszcze intensywniej niż w roku poprzednim. Liczba wzmianek na temat zakupów świątecznych wzrosła niemal podwójnie z 13 tys. do 24 tys. wzmianek.
Prezenty są dla dzieci
Czas przygotowań przedświątecznych w pełni. Wystawy sklepowe przystrojone, choinki ubrane, teraz czas na… prezenty, a czasu na zakupy nigdy za wiele. Wielu Polaków decyduje się na wypad do przestrzeni internetowej zamiast do centrum handlowego, by poszukać zakupowych inspiracji. Z analizy IMM wynika, że użytkownicy mediów społecznościowych najczęściej szukają pomysłów na upominek dla dzieci (46 proc. wzmianek).
Tak, jak rodzice dbają o swoje pociechy, tak i dzieci potrafią się odwdzięczyć, to właśnie zapytania o inspiracje na prezent dla mamy i taty znalazły się na drugim miejscu (25 proc.). Święta, jak się okazuje, są również dobrym okresem dla zakochanych, chętnie poszukujemy prezentów dla naszej drugiej połówki. Nie zapominamy także o dziadkach i przyjaciołach.
Radosnych Świąt i miłej lektury
Kiedy mamy już gotową listę osób, dla których chcemy kupić prezenty, stoi przed nami kolejne wyzwanie – co kupić? IMM przeanalizował publikacje w mediach społecznościowych, dotyczące najpopularniejszych kategorii produktów występujących w publikacjach i wypowiedziach internautów. Najbardziej poszukiwanym prezentem okazała się… książka (48 proc. wzmianek). Dobra lektura zawsze się sprawdza, a w świątecznym okresie mamy wystarczająco dużo czasu wolnego, by zasiąść przy kominku i zagłębić się w świat literacki lub poczytać dzieciom. „Mamo, a czy ja napisałam, że chciałabym dostać książkę? – Nie – odpowiedziałam – To muszę dopisać, że chcę książkę o tym, co się robi w Boże Narodzenie u nas i w innych krajach” – cytuje wypowiedź swojej córki blogerka.
W gwiazdkowej paczce mogą pojawić się także biżuteria (13 proc.) i modne zegarki (13 proc.), kosmetyki kolorowe (8 proc.) czy perfumy (11 proc.).
Co kupić na święta? – pomagają sklepy internetowe
Obdarowywanie sprawie dużo radości, ale przy wyborze prezentów internauci napotykali także na trudności zakupowe: Co kupić? Gdzie? Ile mogę na to wydać? Czy na pewno się spodoba? Takich pytań na temat świątecznych prezentów w social mediach pojawiało się tysiące, każdego dnia. Właśnie w sieci szukamy inspiracji, pytamy o pomysły oraz czerpiemy wiedzę na temat interesujących nas produktów. Tylko w ciągu pierwszego tygodnia grudnia pojawiło się ponad 8 tys. pytań i wzmianek na temat zakupów świątecznych – wynika z analizy IMM. Najwięcej publikacji na temat zakupów świątecznych pojawiło się na Facebooku (66 proc. publikacji). Kolejne miejsca zajęły Twitter (18 proc.) oraz forum Onet.pl, gdzie internauci chętnie dzielili się zakupowymi problemami.
Pomagając znaleźć prezent, polecając różne produkty w internecie zamieniamy się w pomocników Świętego Mikołaja. A gdzie w takim razie jest nasz Mikołaj? Także na Facebooku, tutaj przegląda wszystkie nasze posty, które w okresie świątecznym przekształcają się w listy do Mikołaja. Jeśli chcemy poczuć magię świąt i napisać tradycyjny list to bloger z zabawyzn.wordpress.com podpowiada, jak zaadresować przesyłkę, żeby otrzymać odpowiedź.
TVN24 BiS także podążył tropem Świętego Mikołaja i przedstawił na antenie życie najbardziej tajemniczej postaci.
„Większość osób kojarzy postać świętego Mikołaja z mroźną Laponią. Tymczasem pochodził on z terenów dzisiejszej Turcji. Podróżniczka Monika Witkowska na antenie TVN24 BiS odkrywa tajemnice życia najbardziej znanej świątecznej postaci. Podpowiada, w jaki sposób zaadresować do świętego Mikołaja list, aby pod choinką znaleźć wymarzony prezent”.
„Czy ta sukienka jej się spodoba?” – pyta użytkowniczka Facebooku. „Już za miesiąc gwiazdka! CO NA PREZENT?” – zastanawia się twitterowicz. „Nadal nie wiem, co kupić rodzicom na gwiazdkę, any ideas? – prosi o radę internautka w tym samym serwisie. Dla marek takie fale pytań są dobrą okazją do zabrania głosu. Podrzucanie pomysłów świątecznych bowiem z jednej strony ułatwi poszukiwanie prezentów potencjalnego klientowi, a z drugiej będzie dogodną okolicznością do reklamy własnych produktów. W ciekawy sposób przedświąteczne zapytania wykorzystał internautów sklep internetowy al.to i angażował się w proces poszukiwania prezentów dla internautów. Między innymi na Twitterze sklepu można uzyskać kilka ciekawych pomysłów na prezent świąteczny.
Vistula na instagramowym profilu także zaprasza do swojego sklepu i oferuje pomoc w skompletowaniu zestawów pod choinkę. Kilka ciekawych pomysłów na prezenty podrzuca nam także C&A. Ciepła czapka i szalik dla dziecka, piżamka dla córki czy może wymarzona sukienka dla kochanej kobiety.
Dużo prezentów, mały budżet
Jednym z częstszych dylematów jest problem ograniczonych kosztów. Wolimy, żeby prezent był oryginalny, ładny, świąteczny, ale też niezbyt drogi. „Mam pomysł żeby kupić jej koszyczek ze słodyczami Milka … ale nie mam pomysłu na takie ,,główny prezent ” brałam pod uwagę piżamę ale za drogo wychodzi bo ponad 100 zł chyba że znacie jakąś stronę gdzie kupię tanio piżamę” – pyta internautka na zapytaj.onet.pl. „Kocham robić wymyślać prezenty tylko szkoda, że nie zawsze mam kasę na to co bym chciała kupić ;(”. Nie ma po co się stresować, ponieważ w okresie świątecznym zaczynają się najlepsze wyprzedaże. Firmy kuszą nas propozycjami. Facebook, Twitter, Instagram wypełnione są zdjęciami produktów z promocjami świątecznymi. Czarny piątek był idealną okazją, żeby znaleźć wymarzony prezent w przyzwoitej cenie. „Czarny Piątek już 25 listopada. Obniżki do -80%, wyprzedaże nawet w dyskontach [#BLACKFRIDAY W PIGUŁCE]” – informuje nas gazeta.pl. „Jeśli jeszcze nie masz własnego konta w Avon, to teraz jest najlepszy czas żeby to zmienić 🙂 Przed nami katalogi świąteczne czyli największe promocje i zniżki na zestawy kosmetyków nawet do 45% taniej :)” – informacja ze strony Facebookowej marki Avon. Allegro na swojej stronie internetowej specjalnie przed świętami zamieściło kilka pomocnych artykułów z upominkami dla osób z ograniczonym budżetem: „Mikołajkowy prezent dla niego – propozycje do 50 zł”, „Kosmetyki na prezent dla niej do 30 zł”.
Nie ma świąt bez świątecznych reklam
Jednym z elementów nastroju świątecznego są pojawiające się w tym okresie reklamy. Świąteczna reklama Coca – Coli jest już tradycją. W tym roku dużą popularność zyskała też gwiazdkowa reklama Allegro, z chwytającą za serce rolą dziadka, który zamawia na Allegro zestaw do nauki języka angielskiego dla początkujących by odwiedzić swojego wnuka, mieszkającego za granicą. Marka odniosła się do najważniejszych wartości Bożego Narodzenia – czyli wartości rodzinnych, przypominając, że w tym okresie najcenniejszy jest czas spędzony z bliskimi, a wszystkie inne sprawy możemy szybko załatwić przez internet.
O badaniu:
Badanie oparto o dane z monitoringu internetu i mediów społecznościowych. Monitoring przeprowadzono w okresie 1.10.2016 do 07.12.2016. Monitorowano takie hasła jak: „zakupy świąteczne”, „prezenty” oraz powiązane. Analizę wykonano w Module Analitycznym IMM.
Autor: Monika Tomsia, PR Manager i Anastasiia Kuzhda, asystent ds. PR, IMM