Prawnik lub ekonomista zamiast PR-owca ze stałym kontaktem z kierownictwem spółki wdrażający długookresową strategię – z Parkietu dowiemy się jak prowadzić relacje inwestorskie.
Piotr Bieżuński i Maksymilian Pawłowski z Polskiego Instytutu Relacji Inwestorskich opisują metody komunikacji z inwestorami. Powołując się m.in. na badani PIRI podkreślają, że spółka, która prowadzi rozbudowane IR ma większą wartość. Ich zdaniem podstawą komunikowania się z rynkami kapitałowymi powinny być długoletnie strategie, ponieważ wszelkie pośrednie rozwiązania mogą być źródłem ryzyka. Bardzo ważne jest także by manager odpowiedzialny za IR miał stały kontakt z kierownictwem spółki. Autorzy podkreślają, że w większości państw osobą odpowiedzialną za IR są prawnicy, ekonomiści w Polsce zaś PR-owcy co znacznie ogranicza rolę doradców
Bieżuński i Pawłowski rozróżniają dwa rodzaje IR – pasywne i aktywne. Pasywne, czyli takie, które wynikają jedynie z wymogów ustawowych nie przynoszą żadnej dodatniej wartości. Czasem jednak mogą być uzasadnione. Natomiast działania proaktywne docenia rynek. Również w czasach kryzysu. Objawia się to m.in. tym, że inwestorzy nie reagują nieracjonalnie na negatywne informacje.(bs)