Jak wynika z raportu #ThinkSocial, przygotowanego przez UPC, większość internautów przykłada wagę do swojego wizerunku w sieci. A ponad 40 proc. ankietowanych nie ma problemu z zachowaniem prywatności w sieci.
Większość internautów deklaruje, że dba o swój wizerunek w sieci – takiego zdania jest 57 proc. ankietowanych. W jaki sposób? 33 proc. badanych dokonuje selekcji publikowanych materiałów. 29 proc. nie zamieszcza informacji i materiałów negatywnych w odbiorze. Co czwarty internauta przykłada natomiast wagę do kulturalnego zachowania i języka, jakim się posługuje. Większość respondentów stara się także rozdzielić w sieci strefę prywatną i zawodową (65 proc. odpowiedzi; nie czyni tak 12 proc. internautów).
Jedynie zdaniem 23 proc. internautów trudno zachować prywatność w sieci. Odmiennego zdania jest 43 proc. badanych. Informacje prywatne, którymi nie chcemy się dzielić, to przede wszystkim adresy (wskazało je 72 proc. ankietowanych), numery telefonu (61 proc.), informacje na temat partnerów życiowych (40 proc.) i informacje na temat „nieprzyjemnych zdarzeń” (również 40 proc.). Natomiast najczęściej udostępnianymi informacjami i materiałami prywatnymi są: zdjęcia (70 proc. odpowiedzi), opinie oraz zdjęcia z miejsc wypoczynku (45 proc.) oraz informacje o hobby (43 proc.).
Jak wynika z raportu, polscy internauci najczęściej odwiedzają Facebooka (97 proc. użytkowników tego serwisu korzysta z niego kilka razy w tygodniu, a 3 proc. kilka razy w miesiącu). W przypadku YouTube proporcje te wynoszą odpowiednio 76 i 18 proc. (6 proc. korzysta z YT kilka razy na kwartał bądź rzadziej). Natomiast jedynie 63 proc. użytkowników Instagrama korzysta z tego serwisu kilka razy w tygodniu, w przypadku serwisów Wykop i GoldenLine jest to 11 proc.
Jakie są najważniejsze zalety mediów społecznościowych? Według 78 proc. respondentów umożliwiają one szybki dostęp do informacji, 71 proc. dzięki nim jest na bieżąco z wydarzeniami a 70 proc. wśród zalet wymienia możliwość szybkiego znalezienia potrzebnych informacji. Natomiast najczęściej wymieniane wady to: spam (75 proc. wskazań), wirusy (73 proc.) oraz kradzieże, fałszerstwa i próby wyłudzeń od użytkowników (63 proc.). (ks)
Raport powstał na podstawie badania, zrealizowanego przez Brainlab na zlecenie firmy UPC. Badanie przeprowadzono w IV kwartale 2014, próba = 350, wiek 18-40 lat.