W Wielkiej Brytanii powstał poradnik, z którego influencerzy mogą dowiedzieć się, jak poprawnie oznaczać treści sponsorowane. Jego autorami są dwa tamtejsze organy branżowe – The Committee of Advertising Practice (CAP – Komitet ds. praktyk reklamowych; siostrzana organizacja Advertising Standards Authority – brytyjskiego regulatora rynku reklamy) oraz Competition and Markets Authority (CMA – pozarządowy departament ds. ochrony konkurencji i konsumentów).
Na pierwszych stronach poradnika autorzy przypominają, kiedy post musi być oznaczony jako sponsorowany. Jak czytamy, influencerzy są do tego zobowiązani, jeśli w jakikolwiek sposób przedstawiają produkt, za którego promocję otrzymali wynagrodzenie, lub jest to marketing afiliacyjny. Ważne jest także odpowiednie oznaczanie własnych usług lub stworzonych przez siebie produktów. Autorzy zwracają także uwagę na to, czym wynagrodzenie może być. Jak czytamy, są to zarówno pieniądze, jak i darmowe prezenty, usługi, wycieczki lub produkty.
W dalszej części poradnika przedstawione zostały zasady poprawnego oznaczania treści sponsorowanych. Najważniejsze jest, aby konsumenci nie mieli problemu z rozpoznaniem tego typu wpisów (bez klikania w linki lub innego głębszego wchodzenia w interakcje z postem).
Czytaj także: REPR apeluje do branży, by oznaczała efekty współprac komercyjnych z influencerami
Jak czytamy, w poprawnie oznaczonym poście pojawia się „reklama” lub jej angielskie odpowiedniki – np. „ad”, „advert”, „advertising”, „advertisement”. Słowa te mogą być hashtagami. Bardziej ryzykowne i niezalecane przez autorów jest korzystanie ze sformułowań takich jak: „we współpracy z…”, „dziękuję… (marce) za umożliwienie mi tego”, „sponsorowane przez…” lub zwykłe oznaczenie marki. Nie powinno się korzystać także z niezrozumiałych skrótów – np. „aff” (od „affiliate”) i „sp” lub „spon” (od „sponsorship” lub „sponsored”).
Oznaczenia treści sponsorowanych powinny znajdować się w widocznym miejscu. Autorzy rekomendują umieszczanie ich na samym początku wpisu lub na zdjęciu. Niewskazane jest umieszczanie ich pomiędzy wieloma innymi hashtagami lub na samym końcu posta.
Źródło: asa.org.uk
Influencerzy muszą pamiętać także o sprawdzeniu zasad prawnych dotyczących reklamowania produktów lub usług specjalnych takich jak alkohol, suplementy diety czy hazard. Zdaniem autorów powinni upewnić się także, jakie reguły obowiązują w przypadku zgłaszania roszczeń dotyczących produktu lub organizowania własnych konkursów.
Czytaj także: Blogerce grozi kara 50 tys. zł za unboxing produktów z apteki
Przedstawione w poradniku zasady oparte są przede wszystkim na prawie, które kontroluje CMA, oraz kodeksie CAP, który nadzoruje Advertising Standards Authority. Organy przeprowadzały również rozmowy z influencerami oraz agencjami.
Jest to druga edycja poradnika wydana przez CAP i CMA (pierwszą opublikowano we wrześniu 2018 roku). Dokument można pobrać na stronie. (ak)