Facebook przedstawił użytkownikom zbiór zasad, dzięki którym będą mogli poprawnie komunikować się w internecie. Jak czytamy na stronie biura prasowego, serwis zapytał ponad 3,5 tys. ludzi z Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych i Australii o prawidłowe i niewłaściwie zachowania użytkowników korzystających z komunikatorów internetowych. Na podstawie ich odpowiedzi Messenger we współpracy z Debrett’s (brytyjską firmą specjalizującą się w nowoczesnej etykiecie) stworzył przewodnik „The Art of Digital Messaging – A Guide to Communication in the Digital Age” („Sztuka internetowej komunikacji – przewodnik komunikowania w erze internetu” – przyp. red.). Twórcy tłumaczą, że dzięki niemu użytkownicy poznają zasady, które sprawdzą się podczas rozmów zarówno z rodziną i przyjaciółmi, jak i współpracownikami oraz „obiektami zainteresowania”.
1. Zachowuj odpowiedni ton
Wydźwięk wiadomości powinien być optymistyczny lub neutralny. Czytamy, że użytkownicy nie powinni używać sarkazmu i ironii, do czasu aż nie mają pewności, że rozmówca je wyczuje. Jeśli wiadomość może być odebrana niezgodnie z intencją, warto dołączyć do niej pozytywne emoji – sugerują twórcy. Trzeba pamiętać również o sprawdzaniu przypadkowych błędów i niewłaściwej autokorekty.
2. Nie wysyłaj długich wiadomości… ale też nie za krótkich
W jednorazowej wiadomości powinno znaleźć się maksymalnie kilka słów – zwłaszcza podczas rozmowy z osobą, której nie zna się dobrze. Czytamy, że długie wiadomości są przytłaczające i w takiej sytuacji lepszym rozwiązaniem jest nagranie filmu.
Z drugiej strony twórcy zaznaczają, że zbyt częste wysyłanie pojedynczych słów lub emoji może być odebrane jako brak czasu lub zainteresowania ze strony rozmówcy. Jak czytamy, przeciętna wiadomość zawiera pięć słów.
3. Nie wysyłaj paru wiadomości naraz
Otrzymywanie wielu powiadomień w krótkich odstępach czasu może być rozpraszające i irytujące – podaje źródło. Nie powinno robić się tego również w konwersacjach grupowych, ponieważ utrudnia to innym dołączenie do rozmowy.
4. Nie przesyłaj wiadomości bezmyślnie
Nie powinno się udostępniać prywatnych wiadomości innym bez zgody ich autora – zaznaczają twórcy. Niewłaściwe jest także zadawanie pytań o sprawy intymne na czacie grupowym.
5. Znaj swoich rozmówców
Od razu po dołączeniu do grupowej konwersacji powinno się sprawdzić, kto już do niej należy. Według 42 proc. ankietowanych najlepiej jest, gdy do czatu dodanych jest maksymalnie sześć osób.
6. Szybko odpowiadaj na zadawane pytania
Zawsze, w miarę możliwości, powinno się odpowiadać na pytania zadane przez innych. Czytamy, że jeśli nie jeteśmy w stanie odpowiedzieć, to i tak powinniśmy w jakiś sposób zareagować – np. polubić wiadomość.
7. Nie wyświetlaj wiadomości, gdy nie możesz na nią odpowiedzieć
Zdaniem twórców, nie powinno się wyświetlać wiadomości i zostawiać jej bez odpowiedzi. Czytamy, że lepiej jest zostawić ją niewyświetloną. W sytuacji, gdy to rozmówca nie odpowiada, warto odczekać jeden dzień przed ponagleniem go.
8. Nie uciekaj bez słowa
Gdy konwersacja nie jest już interesująca, nie powinno się uciekać bez słowa – pisze źródło. Jeśli chce się opuścić czat, wypada poinformować o tym rozmówcę w delikatny i grzeczny sposób.
9. Przygotuj uprzejmą wiadomość, gdy chcesz opuścić konwersację
Zdarza się, że nie ma się ochoty brać udziału w grupowej rozmowie. Wtedy warto przygotować sobie uprzejmą wiadomość, w której wytłumaczy się, dlaczego rezygnuje się z udziału w niej – czytamy. Po wysłaniu takiej informacji nie trzeba czekać na odpowiedź innych.
10. Nie przerywaj rozmowy bez ostrzeżenia
Jak czytamy, ważne jest, aby rozmówca wiedział, że na jakiś czas musimy przerwać konwersację. Warto napisać chociaż proste „niedługo wrócę”, aby druga osoba nie czuła się zdezorientowana.
(ak)