LinkedIn dzieli się wskazówkami na temat małych i średnich firm (MŚP), które mogą być przydatne dla marketerów. Serwis opisuje sposób, w jaki przedsiębiorstwa te podejmują decyzje zakupowe, wskazuje, co je wyróżnia, oraz zdradza, jakie są ich obawy, motywacje i presje finansowe.
Platforma małe i średnie firmy opisuje jako bardzo różnorodne. Kategoria ta obejmuje bowiem zarówno mikroprzedsiębiorstwa, które dysponują zaledwie kilkuosobowymi zespołami, jak i te większe podmioty, stanowiące fundamenty lokalnych społeczności. Niektóre firmy są nastawione na zapewnienie stabilnego dochodu właścicielom i ich rodzinom, a inne dążą do innowacji i szybkiego wzrostu. Część z nich zaczyna jako jeden rodzaj działalności, aby z czasem przekształcić się w coś zupełnie innego. Jak zaznacza LinkedIn, cechy te doskonale pokazują, jak szeroka jest ta kategoria i jak wiele celów, rozmiarów i ambicji definiuje MŚP.
Według serwisu, zrozumienie zarówno różnorodności średnich i małych firm, jak i ich potrzeb biznesowych na każdym etapie rozwoju jest kluczowe we wspieraniu ich wzrostu. W raporcie przeanalizowano sposób działania przedsiębiorstw zatrudniających mniej niż 400 pracowników, które korzystają z danych LinkedIna. Pozwoliło to na odkrycie kluczowych punktów zwrotnych wzrostu – momentów, w których małe firmy zmieniają swoje podejście i przyspieszają trajektorię wzrostu.
Serwis jako kluczowy etap wskazał zatrudnienie 11. pracownika. Jest to bowiem statystycznie moment, w którym następuje przełom. 11 pracownik często staje się katalizatorem wzrostu, sprawiając, że właściciele wyostrzają swoją uwagę, wzrasta potrzeba inwestowania w biznes, zmieniają się struktury podejmowania decyzji oraz poszerza się wizja tego, co jest osiągalne.
LinkedIn przedstawił pięć kluczowych cech, które występują u małych i średnich przedsiębiorstw, gdy przechodzą na wyższy poziom rozwoju, a także wskazał, jak marketerzy mogą dostosować swoje działania do wspierania tego wzrostu.
1. Zatrudnienie 11. pracownika zwiększa budżety i zamiary zakupowe we wszystkich kategoriach B2B
Jak zauważa platforma, po przekroczeniu progu 10 pracowników wydatki firm zaczynają rosnąć, co powoduje objęcie szerszego zakresu usług B2B. Małe i średnie firmy zatrudniające od 10 do 50 pracowników wydają od 3 do 4 razy więcej na usługi płacowe, rozwiązania IT, reklamę, logistykę i przestrzeń biurową w porównaniu do mniejszych firm. Gwałtownie rośnie także ich zamiar zakupu tych kategorii. Według LinkedIna zwiększone inwestycje odzwierciedlają plany tego typu przedsiębiorstw na zwiększanie produktywności zatrudnionych osób, co często prowadzi do szybszego wzrostu i kolejnych inwestycji.
2. Więcej osób zaangażowanych w proces podejmowania decyzji
Zgodnie z raportem, mniejsze firmy mają większą łatwość w podejmowaniu decyzji niż większe przedsiębiorstwa, a co za tym idzie, robią to także szybciej. Po zatrudnieniu 11. pracownika zaczyna się to jednak zmieniać. Firmy stają się o 32 proc. bardziej skłonne do rozważania decyzji zakupowych przez ponad tydzień i o 18 proc. mniej zależne od pojedynczych decydentów. Zamiast tego zaczynają tworzyć komitety zakupowe, które mają za zadanie pomóc w podejmowaniu decyzji.
3. Znaczna liczba założycieli i liderów MŚP ma doświadczenie w pracy w dużych firmach
Małe i średnie przedsiębiorstwa zatrudniające powyżej 10 pracowników mają większy komfort w podejmowaniu decyzji grupowych, ponieważ ich założyciele i liderzy często mają doświadczenie w pracy w większych firmach. Raport pokazuje, że 43 proc. właścicieli i liderów małych firm wcześniej było związanych z przedsiębiorstwami zatrudniającymi ponad 500 osób przed rozpoczęciem lub dołączeniem do obecnych przedsięwzięć.
4. Rozwijające się MŚP nabierają większej chęci osiągnięcia celu, która napędza ich dalszy rozwój
Z danych LinkedIna wynika, że gdy MŚP osiągają 50 pracowników, osoby zatrudnione w firmie są o 46 proc. mniej skłonne do podejmowania się dodatkowych prac czy pracy na drugim etacie. Ten etap to koncentracja przedsiębiorstw nie tylko na przetrwaniu, ale także na zdobywaniu pozycji lidera i zapewnieniu długoterminowego sukcesu. Małe i średnie firmy są wówczas bardziej odporne oraz wspierane przez większą bazę klientów i zdywersyfikowane źródła przychodów. Zmagają się również z mniejszymi trudnościami – o 28 proc. rzadziej mają do czynienia z problemami w zakresie wzrostu przychodów i o 34 proc. częściej koncentrują się na wdrażaniu nowych technologii.
5. Decydenci wzmacniają swój rozwój przez bardziej zauważalną aktywność na LinkedInie
Wraz ze zbliżaniem się małych firm do kluczowych punktów zwrotnych w rozwoju, ich aktywność na LinkedInie wzrasta. Przedstawiciele MŚP w serwisie przykładają znacznie większą uwagę do reklam wideo czy postów od firm w porównaniu do innych platform. Aktywnie korzystają także z wiedzy pozyskanej z reklam i treści od liderów branży podczas podejmowania decyzji biznesowych. (ao)
O badaniu:
Badanie LinkedIn „Meet the SMB”, zlecone przez Interpret, maj 2024; n = 4287 decydentów SMB na całym świecie w wieku powyżej 18 lat