22 listopada 2024 roku instytut badawczy NASK poinformował, że wraz z Ministerstwem Cyfryzacji rozpoczynają ogólnopolską kampanię społeczną, której celem jest walka z dezinformacją. Organizatorzy chcą zwrócić uwagę na obecność nieprawdziwych informacji w sieci i związane z tym niebezpieczeństwo.
Kampania ma uczulać internautów na obecność fałszywych treści oraz edukować, w jaki sposób można zweryfikować udostępniane w sieci informacje. Organizatorzy akcji zachęcają również do zgłaszania wszelkich przypadków dezinformacji oraz instruują, w jaki sposób należy to zrobić.
W ramach akcji powstały spoty, które dostępne są na kanale Ministerstwa Cyfryzacji na YouTubie.
W materiałach wykorzystano postaci trolli, których rozmowy w obrazowy sposób mają pokazać mechanizmy działania dezinformacji. Ministerstwo Cyfryzacji i NASK w przygotowanych spotach starają się także uświadamiać, jaki cel może mieć udostępnianie fałszywych informacji oraz w jaki sposób nie dopuścić do ich rozprzestrzeniania.
Kampania realizowana jest w ogólnopolskich mediach, w tym w stacjach telewizyjnych i radiowych, a także w internecie i w kanałach Ministerstwa Cyfryzacji oraz NASK w social mediach.
Ponadto w ramach akcji na stronie nask.pl/dezinfo można znaleźć praktyczne porady dotyczące rozpoznawania dezinformacji oraz metod przeciwdziałania.
Organizatorzy zachęcają także do włączenia się do walki z dezinformacją poprzez swoją działalność w sieci. W związku z tym zachęca się internautów do tego, by weryfikowali źródła, udostępniali jedynie sprawdzone treści oraz zgłaszali wszelkie przejawy dezinformacji na stronie.
Za kreację i koncepcję kreatywną kampanii odpowiada Fabryka Komunikacji Społecznej. (kn)