Jak promować kulturę? O specyfice zarządzania miejscem związanym z kulturą i sztuką, na łamach magazynu Brief, mówią różni przedstawiciele kultury.
Ewa Filipp, dyrektor działu marketingu w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, podkreśla, że przy działaniach marketingowych niezwykle ważna jest jasność i celowość działań, a także stały dialog z odbiorcami. „Zadajemy pytanie o to, w jaki sposób chcielibyśmy, aby nasza instytucja była odbierana przez otoczenie, oraz sprawdzamy, jak budować relacje z odbiorcą przy wsparciu szeroko rozumianych mediów”– dodaje. Leszek Czajka, właściciel Galerii Czajka, rozpowszechnia informacje o wystawach i artystach za pomocą Facebooka, na stronach internetowych oraz przez newsletter. Jak zaznacza, największe trudności w przypadku prowadzenia galerii są związane z pozyskaniem środków na reklamę, teksty, katalogi czy plakaty, dlatego w miarę możliwości korzysta z darmowej promocji.
Skąd instytucje czerpią środki na działalność? Teatr WARSawy do tej pory był wspierany głównie ze źródeł publicznych, dzięki dotacjom i grantom na konkretne projekty. „Środki od sponsorów stanowią mniejszą część budżetu – teatr nie ma stałego sponsora, choć staramy się go pozyskać. Wsparcie finansowe dotyczy prawie wyłącznie konkretnych wydarzeń i projektów. Działalność teatru finansowana jest w dużej mierze z dochodów z biletów” – informuje Aldona Machowska-Góra, dyrektor teatru. Galeria Czajki z kolei korzysta ze sponsorów, których właściciel pozyskuje dzięki osobistym kontaktom.
Większość miejsc związanych z kulturą to instytucje narodowe. Jak wygląda współpraca z miastem? Dla Filipp największą trudnością funkcjonowania teatru w przestrzeni miejskiej jest brak odpowiedniej komunikacji. „Zdarza się, że informacje o organizowanych przez miasto wydarzeniach na Placu Teatralnym docierają do nas zbyt późno i to może nastręczać problemów, choć z pewnością nie wynika to ze złych chęci. Zależy nam, aby miasto zaangażowało się w rozwiązanie kwestii”. (mw)