czwartek, 21 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościJak przedsiębiorcy mogą mierzyć realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju

Jak przedsiębiorcy mogą mierzyć realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju

W ramach Kampanii 17 Celów, prowadzonej pod patronatem Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, Główny Urząd Statystyczny wraz z CSR Consulting przygotowali zestaw wskaźników dla firm, które chcą mierzyć proces realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju (Sustainable Development Goals, SDGs). Barometr Wpływu ma ujednolicać mierniki dla całego rynku, ułatwiać proces i pozwalać na porównywanie wyników.

Barometr powstał, by ułatwić firmom przekładanie głównych SDGs na codzienną praktykę. „Oficjalne wskaźniki pomiaru tych celów w skali świata czy kraju (dostępne na stronie sdg.gov.pl) są podstawą do podejmowania decyzji przez rządzących, ale nie są właściwe dla biznesu. Dlatego proponujemy zestaw miar, na podstawie których również przedsiębiorcy będą mogli regularnie oceniać swój wkład w zrównoważony rozwój” – tłumaczyła podczas konferencji prezentującej Barometr Renata Bielak, dyrektor departamentu opracowań statystycznych w GUS-ie.

Proponowany miernik to tak naprawdę arkusze kalkulacyjne z kilkudziesięcioma polami do wypełnienia. Dzięki nim można wyliczyć 30 wskaźników, które mierzą obszary kluczowe dla biznesu w ramach sześciu wybranych SDGs. Pracodawcy proszeni są o podawanie m.in. średnich wydatków na zdrowie pracownika, odsetka kobiet na stanowiskach kierownicznych, stosunku najwyższego do najniższego wynagrodzenia w firmie czy odsetka odpadów poddanych recyklingowi lub ponownemu wykorzystaniu. Podane informacje zostaną następnie przetworzone i pokażą, jaki dana firma ma wkład w realizację SDGs oraz jak wypada na tle rynku. Uzyskane dane mogą być komunikowane otoczeniu – zachęcają organizatorzy Kampanii 17 Celów.

„Przedsiębiorstwa mogą wyliczyć swój wynik, porównać go ze średnią rynkową oraz sprawdzić swoje mocne i słabe strony. Dzięki temu lepiej zaplanują swoje działania i zarządzą ryzykiem. Zyskają też rzetelne dane do komunikowania interesariuszom” – komentuje w komunikacie prasowym Małgorzata Gerszta, inicjatorka Kampanii 17 Celów i partner zarządzająca CSR Consulting.

By otrzymać barometr, przedsiębiorstwa muszą podpisać umowę z organizatorami kampanii. W dokumencie znajduje się m.in. zgoda na przesłanie danych do GUS-u w celach przetworzenia. Docelowo wiosną 2020 roku na stronie kampania17celow.pl pojawią się pierwsze analizy danych i benchmarki polskiego rynku. Do umowy dodano jednak klauzulę o poufności i anonimizacji przesyłanych informacji – to efekt prośby firm, które współpracowały przy opracowywaniu barometru.

Wspomniane arkusze są bezpłatne. By je otrzymać, należy skontaktować się z Aleksandrą Kretkowską z CSR Consulting.

Koordynatorzy inicjatywy przyznają, że barometr w takiej formie będzie przydatny głównie dla największych działających w Polsce przedsiębiorstw. W przyszłości może jednak powstać zestaw wskaźników, który będzie dostosowany także do mniejszych firm – poinformowała PRoto.pl Kretkowska. (mp)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj