14 kwietnia 2025 roku Fundacja PZU wystartowała z kampanią edukacyjno-społeczną „Czysty przekaz”. Inicjatywa ma za zadanie edukować społeczeństwo na temat dezinformacji, a także pokazać, w jaki sposób można z nią walczyć w świecie pełnym fałszywych informacji.
Organizatorzy akcji podają, że aż 84 proc. Polek i Polaków deklaruje, że spotkało się z fake newsem, a co druga osoba nie czuje się w sieci bezpiecznie. Jak wspomina Fundacja PZU, dezinformacja może służyć m.in. do manipulowania opinią społeczną czy wywoływania paniki. Może również wpływać na podważanie zaufania do instytucji, wywoływanie chaosu czy promowanie określonych zachowań. Dlatego tak ważne jest, aby uwrażliwić społeczeństwo na problem dezinformacji oraz wyposażyć użytkowników internetu w konkretne narzędzia i umiejętności, które umożliwią samodzielne weryfikowanie informacji.
„W obliczu dynamicznie zmieniającego się krajobrazu informacyjnego, umiejętność weryfikacji faktów staje się nie tylko ważna, ale wręcz niezbędna. Postaw na czysty przekaz, czyli wolny od manipulacji i zewnętrznych wpływów – do tego zachęcamy w kampanii społeczno-edukacyjnej, która jest naszą odpowiedzią na dezinformację” – komentuje Maia Mazurkiewicz, prezeska Fundacji PZU.
Kampania „Czysty przekaz” ma edukować, w jaki sposób chronić siebie i innych w świecie pełnych fałszywych informacji. Na stronie kampanii czystyprzekaz.pl, stworzonej we współpracy z organizacjami społecznymi specjalizującymi się w tej tematyce, Fundacja PZU pokazuje, jak filtrować informacje i weryfikować źródła. Udostępnia także dostęp do prostych i praktycznych narzędzi, które może wykorzystać każdy – nawet rodzic czy nauczyciel. Organizatorzy akcji pokazują również, jak ważną rolę w przeciwdziałaniu dezinformacji odgrywa świadomość własnych emocji.
W ramach inicjatywy powstał spot telewizyjny z udziałem znanych osób, takich jak Magda Gessler, Szymon Marciniak oraz Mikołaj Roznerski. W wideo ambasadorzy akcji pokazują, że choć w swojej pracy stawiają na autentyczność, to w internecie rozróżnienie prawdy od fałszu bywa dużo trudniejsze. Pomagać w tym ma filtrowanie informacji, sprawdzanie źródeł czy ostrożność w udostępnianiu treści.
Źródło: youtube.com/GrupaPZU
Kampania jest realizowana pod patronatem Prezydencji Polski w Radzie UE, Narodowego Instytutu Wolności, NASK, a także ośrodków badawczych i organizacji społecznych, takich jak Fundacja Szkoła z Klasą, Demagog czy Fundacja Dbam o Mój Zasięg.
„Czysty przekaz” ma być ruchem na rzecz świadomego i odpowiedzialnego korzystania z informacji. Dzięki zaangażowaniu partnerów i wsparciu mediów – od TVN Warner Bros. Discovery, przez Wirtualną Polskę, po AGORĘ i Politykę – przekaz ma dotrzeć szeroko i z mocnym społecznym echem.
Za koncept kreatywny i produkcję kampanii odpowiada agencja Stor9. (ao)