Obrona przed konkurencją to codzienność każdej firmy. Trzeba obserwować otoczenie, by nie stracić pozycji. By przetrwać długo, trzeba się wyróżnić czymś, czego konkurencja łatwo nie powieli w swojej ofercie. Jakie są kluczowe wyróżniki? – czytamy w thenextweb.com.
Po pierwsze – technologia, której nie ma nikt inny. To najskuteczniejszy sposób budowania bezkonkurencyjnego biznesu. Stworzenie takiej technologii jest jednak drogie i czasochłonne. Większość firm nie może się więc na początku wyróżnić w ten sposób. Wyróżniająca technologia to często wynik projektów realizowanych we współpracy z uczelniami – czytamy. Technologia firmy Theranos z branży ochrony zdrowia powstawała na przykład przez 10 lat.
Ważna jest także społeczność – czytamy. Choć trudno budować ją od podstaw, później jednak jej członkowie czerpią korzyści od siebie nawzajem. Określone wartości skłaniają nowe osoby do dołączenia, a wśród członków danej społeczności rozwija się poczucie przynależności, które trudno jest powtórzyć. Taką grupę zbudował wokół siebie np. Reddit, który mimo wielu niedociągnięć, jest przez swoich użytkowników uwielbiany, co powoduje, że angażują się w rozwój produktu bezinteresownie.
Kolejnym istotnym wyróżnikiem jest „ekosystem” – tworzą go osoby skupione wokół wspólnej wartości. Takie grupy są dość rzadkie i ich stworzenie wymaga czasu. Trudność polega na budowaniu platformy, która wszystkim „graczom” daje korzyści i wszyscy są gotowi do współpracy. Przykładem takiego ekosystemu jest Amazon, który skupia miliony kupujących i sprzedających. Inwestorzy nie oczekują zwrotu zysków, więc firma wszystko przeznacza na rozwój.
Jak dalej czytamy, skutecznie wyróżnia także marka. Silna marka budzi w klientach zaufanie i buduje ich lojalność. Dobre postrzeganie firmy, które wzmacnia się z biegiem czasu, może wystarczyć, by klienci nie poszli do konkurencji. Coca-Cola na przykład zbudowała najbardziej rozpoznawalną markę na świecie, choć wiele eksperymentów pokazuje, że to Pepsi jest smaczniejsze. Jednak to Coca-Cola zdecydowanie lepiej się sprzedaje – i to właśnie siła marki. (mb)