Platformy takie jak Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn czy Snapchat oferują całe spektrum możliwości, które można wykorzystać do promocji swojego biznesu. Jak czytamy na stronie adweek.com, gafy popełnione w mediach społecznościowych mogą wyrządzić firmie poważne szkody. Zamiast ograniczyć działania do pośpiesznej reakcji w sytuacji kryzysowej, warto zastanowić się, jak można jej zapobiec.
1. Miej kontrolę nad kontami
Jak zauważa Sherry Gray na stronie Adweek, chociaż rozdzielenie obowiązków dotyczących prowadzenia mediów społecznościowych między różne stanowiska jest dobrym pomysłem, to należy zadbać o bezpieczeństwo kont firmowych. Przede wszystkim profile marki powinny być zakładane na adresy e-mail należące do przedsiębiorstwa, a nie na prywatne skrzynki pracowników. Zostawianie wszystkich kont pod kontrolą jednej osoby też nie jest najlepszym pomysłem, twierdzi autorka. Konieczna jest także natychmiastowa zmiana hasła po zakończeniu współpracy z osobą odpowiedzialną za dany profil.
Czytaj też:
Jak warszawski radny przejął profil Miasto Jest Nasze
Administrator jest tylko jeden? Na Facebooku to zła strategia
2. Ustal politykę mediów społecznościowych
Nigdy nie powinieneś publikować postów w pośpiechu – radzi Gray. Możesz wtedy użyć złego hashtaga, a zwykła literówka albo źle postawiony znak interpunkcyjny może zupełnie zmienić znaczenie zdania. Warto zatem ustalić jasne zasady: w jaki sposób i z jaką częstotliwością mają być przygotowywane posty, ile czasu może zająć udzielenie odpowiedzi na pytanie klienta, a co jest w mediach społecznościowych absolutnie niedozwolone. Każda treść przed publikacją powinna być uważnie przeczytana – należy sprawdzić gramatykę, linki, obrazki i tagi.
Pracownicy muszą wiedzieć, co w internecie nie jest tolerowane, jakiego języka powinni unikać, a jak dbać o spójny wizerunek firmy – czytamy. Warto przygotować plan działania i gotowe odpowiedzi na wypadek, gdyby na którejś platformie pojawiły się negatywne komentarze. Powinno się rozważyć, jakie typy wypowiedzi najlepiej zostawić bez reakcji. Uwagi klientów w mediach społecznościowych mogą być użyte do ulepszenia usług firmy albo poprawienia jej wizerunku, jeśli zostaną odpowiednio potraktowane – sugeruje autorka.
3. Nie polegaj tylko na automatycznych postach
Pamiętaj także, że chociaż istnieje wiele aplikacji, które pomogą w automatycznym zarządzaniu kontami w mediach społecznościowych, to jednak technika ma swoje granice. Jeśli na przykład ustawisz publikację posta na konkretną godzinę, pamiętaj, żeby być na bieżąco z biegiem wydarzeń – niektóre rzeczy dzieją się bardzo szybko.
(bm)