PRoto.pl pyta doświadczonych PR-owców o porady dla osób rozpoczynających przygodę z branżą. O czym należy pamiętac? Jakie są najważniejsze zasady w pracy PR-owca? Na pierwszy ogień rady Piotra Czarnowskiego, Katarzyny Przewuskiej i Ryszarda Solskiego.
Piotr Czarnowski, prezes First PR:
Najpierw taka osoba musi sprawdzić czy wie o co w tym chodzi, bo rozumienie PR w Polsce i na świecie jest coraz bardziej rozbieżne. To jest kwestia tego, czy osoba wchodząca do PR-u zastanie to, czego się spodziewała. Druga sprawa to edukacja w PR. Proces ten trwa non stop, poza tym – nigdzie się nie nauczysz, jak sam nie znajdziesz. Po trzecie – nie można traktować PR-u w oderwaniu od innych narzędzi komunikacyjnych. Więc nie patrz tylko na PR, ale także na całość.
Katarzyna Przewuska, dyrektor zarządzająca Euro RSCG Sensors:
Trzeba mieć dużo pokory. Młody człowiek uczestniczy w pierwszej konferencji, widzi pierwsze publikacje i myśli że wie wszystko. Przez pierwsze 3 lata trzeba sobie nieustannie przypominać, że trzeba wiele przeżyć aby być dobrym PR-owcem. PR-owiec powinien mieć nie tylko doświadczenie zawodowe, ale także życiowe. Druga kwestia o której należy pamiętać zanim jeszcze podejmie się decyzję o wyborze branży to pytanie: „czy lubię ludzi oraz pracę z nimi”. Ten zawód polega na przebywaniu z ludźmi non stop i byciu dla ludzi.
Ryszard Solski, prezes zarządu Solski Burson-Marsteller:
Po pierwsze rzetelność, uczciwość wobec klienta i interesariuszy, np. dziennikarzy. Na pewno punktualność, próba wejrzenia w działalność klienta, wywiązywanie się z obietnic. To są te kardynalne zasady o których trzeba pamiętać. W przypadku PR-owców w firmach – poznanie firmy od wnętrza, żeby móc ją później reprezentować na zewnątrz. (ks)
W drugiej części swoimi radami dzielą się: Anna Garwolińska, prof. Jerzy Olędzki i Karolina Siudyła