PRoto.pl pyta doświadczonych PR-owców o porady dla osób rozpoczynających przygodę z branżą. O czym należy pamiętac? Jakie są najważniejsze zasady w pracy PR-owca? Tym razem swoimi radami dzielą się Anna Garwolińska, prof. Jerzy Olędzki oraz Karolina Siudyła.
Anna Garwolińska, prezes Glaubicz Garwolińska Consultants:
Pokory młody człowieku! Pokory przez człowiekiem, pokory przed klientem.
Prof. Jerzy Olędzki, Zakład Public Relations i Marketingu Medialnego, Instytut Dziennikarstwa UW:
Początkujący PR-owiec powinien się zająć informowaniem i szukaniem porozumienia z otoczeniem, a nie promowaniem siebie i swojej organizacji. Druga sprawa – musi nauczyć się rozróżniać w tym otoczeniu grupy o różnych, jak to mówimy, kompetencjach komunikacyjnych, aby mogły one odczytać pewne znaki i sygnały. Należy mieć także szacunek do otoczenia, który przejawia się właśnie w jego zrozumieniu. A do tego potrzebna jest wiedza z socjologii, psychologii. Na pewno trzeba też dobrze znać język.
Karolina Siudyła, dyrektor zarządzający magnifiCo:
Początkujący PR-owiec powinien pamiętać, że ma być wsparciem dla klienta i dziennikarza jednocześnie. Ważne, żeby wygenerować od klienta jak największą liczbę informacji na dany temat, przefiltrować je, poukładać i dostarczyć dziennikarzowi to, czego od nas oczekuje – garść rzeczowych, ciekawych informacji. Nie wolno być „głuchym telefonem”, który bez zastanowienia przekazuje informację z punktu A do punktu B. Od PR-owców oczekuje się doradztwa i o tym powinniśmy pamiętać, dlatego na początku kariery warto czerpać wiedzę od starszych kolegów, uczestniczyć w kursach, studiować przypadki. Uważać powinno się na zbytnią pewność siebie, szczególnie w relacji z doświadczonym dziennikarzem. W naszej pracy pokora jest cecha fundamentalną. (ks)
Poprzednio swoimi radami dzieli się Piotr Czarnowski, Ryszard Solski i Katarzyna Przewuska.