piątek, 15 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościJak zatrzymać klienta?

Jak zatrzymać klienta?

Co zrobić, by najlepsi klienci nie zrezygnowali z naszych usług? Na pytanie odpowiada Lee Fuller na blog.hubspot.com.

Jak czytamy, działania new business są ważne, ale nie najważniejsze. Firmy, aby cieszyć się z dochodów przez długi czas, powinny skupić się na retencji.

Jak więc poprawić współczynnik retencji klienta? Przede wszystkim należy nauczyć się mierzyć i nabrać nawyku śledzenia wskaźnika retencji. Im szybciej zaczniemy to robić, tym lepiej – zaznacza autorka tekstu. Dzięki temu można ocenić swoje postępy i zidentyfikować problemy – dodaje.

Oto wzór: łączna liczba klientów na początku miesiąca – nowi klienci netto/łączna liczba klientów na koniec miesiąca = wskaźnik retencji klientów

Jedna kampania składa się z wielu elementów i pracuje nad nią nierzadko niemała liczba osób. Nie zaszkodzi więc poprawić sposób zarządzania projektami – mieć wszystko w jednym miejscu, z którego zarówno pracownicy, jak i klienci mogą monitorować projekt. W tym pomocne będą narzędzia takie jak Active Collab, Basecamp, Zoho, Wrike czy Trello – wylicza Fuller.

W trosce o zadowolenie klienta – i retencję – warto prowadzić szczegółową dokumentację klientów na wypadek rotacji personelu. Autorka radzi, by wdrożyć CRM i śledzić spotkania, telefony. W ten sposób, kiedy pracownik zakończy pracę w firmie, szczegółowa historia klientów pozostanie i będzie można przedstawić ją nowej osobie. Jest to plus i dla niej, i dla klienta, który będzie miał poczucie, że zmiana przebiegła płynnie i nie ma wpływu na dalszą współpracę.

Zazwyczaj klient kontaktuje się z jedną osobą z agencji. Zdaniem Fuller nie jest to złe rozwiązanie, ale ogranicza komunikację. Autorka radzi, by zachęcać zespół do budowania relacji w klientami. Tym sposobem klient będzie się czuł swobodnie nie tylko z jedną osobą. I może nie zrezygnuje z usług agencji, kiedy dedykowany mu pracownik ją opuści.

Raportuj o metrykach, danych ważnych dla Twojego klienta – czytamy. To bowiem ułatwi mu raportowanie do kierownictwa i wreszcie – umocni Waszą relację. Nigdy więc nie lekceważ roli raportowania – zaznacza autorka.

Dalej czytamy, że dbanie o klienta z perspektywy biznesu nie wystarcza. Dobrym pomysłem według Fuller jest rozwój relacji na poziomie osobistym – troska nie tylko o indywidualne cele kampanii. Tym sposobem klient będzie czuł się związany z agencją i prawdopodobnie z niej nie zrezygnuje.

Socjalizacja – to kolejny aspekt, na który zwraca uwagę Fuller. Jej zdaniem interakcja z klientami na poziomie społecznym podczas eventów pozytywnie wpływa na relacje biznesowe. Nie trzeba brać udziału w dużych wydarzeniach – wystarczy kawa czy lunch z klientem. Dzięki temu podczas konferencji obie strony będą czuły się bardziej komfortowo.

Okazuj klientom wdzięczność, za to, że Cię wybrali i nadal z Tobą są – podkreśla autorka. Według niej to najważniejszy element kultury agencji. Fuller podaje przy tym kilka pomysłów na okazanie wdzięczności takich jak postawienie kawy czy lunchu, wysłanie prezentu – nawet kartki okolicznościowej – czy upominku w postaci kubka, koszulki, długopisu, notatnika. Poza tym, co jakiś czas warto przypomnieć, powiedzieć klientowi, że relacja z nim jest ważna.

Na koniec czytamy o feedbacku. Firma nie może się rozwijać jeśli nie zbiera informacji zwrotnych od klientów – podkreśla autorka. Za pomocą takich narzędzi jak Survey Monkey czy Google Forms warto przeprowadzić badanie opinii wśród klientów i przedstawić wyniki całej agencji – radzi. I dodaje przy tym, że nie wolno bać się zmian. Jeśli odbiorca uważa, że coś wymaga poprawy, trzeba znaleźć rozwiązanie i naprawić problem. Warto również powiedzieć klientowi, że jego opinia ma dużą wartość dla agencji oraz że zajmiesz się tym, co wymaga poprawy. (ak)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj