19 października 2020 roku wystartowała nowa kampania społeczna „Jaki jest koń?”, której organizatorem jest Fundacja Zwierzęca Polana. Celem akcji jest zebranie pieniędzy na budowę azylu dla koni z fundacji, dzięki czemu zwierzęta zostaną uratowane przed cierpieniem i śmiercią. W działania zaangażowali się pro bono przedstawiciele branży reklamowej i celebryci.
Jak przekazują organizatorzy, w Polsce dziewięć na dziesięć koni jest zabijanych przedwcześnie w rzeźniach na mięso. W tym samym czasie sprzedana zostaje stajnia, jaką Fundacja Zwierzęca Polana wynajmowała, aby pozwolić koniom na spędzenie w niej spokojnej starości. „Konie obecne są w naszej kulturze, życiu oraz piosenkach – towarzyszą, leczą ludzi, są obiektami ich wyobraźni. Mało kto zdaje sobie jednak sprawę z tego, że w Polsce około 30 tysięcy koni rocznie, w tym także źrebięta, kończy swoje życie w sposób okrutny, w cierpieniu. Zestawienia ujęć mają budzić emocje, skłaniać do myślenia oraz wywoływać sprzeciw. Chcemy pokazać, że los mordowanych zwierząt to sprawa nas wszystkich. Każdy może też pomóc, udostępniając spot z (hashtagiem) oraz wpłacając na budowę azylu” – mówi Aleksandra Grynczewska, fundatorka i prezeska zarządu Fundacji Zwierzęca Polana.
W akcję pro bono zaangażowały się dom produkcyjny SZUT SZUT STUDIO, założony przez Paulinę Mergner, oraz Angelika Kobylarz, Client Service Director w agencji Endless by Walk. Stworzono spot „Jaki jest koń”, w którym pokazano, czym dla człowieka jest koń. Zwierzę przedstawia się m.in. jako dziecięce marzenie o koniku na biegunach czy kucyku Pony, przyjaciela dla osób z autyzmem, wojownika podczas historycznych walk polskich wojsk, ale także jako „bezdusznie traktowane mięso trafiające do rzeźni”. Na narratora materiału wybrano aktora Marcina Kowalczyka. Film promowany będzie w mediach społecznościowych fundacji oraz gwiazd wspierających akcję. Organizatorzy będą również ubiegać się o bezpłatną emisję spotu w TVP. W ramach kampanii prowadzone są też działania media relations.
Wśród twórców kampanii znaleźli się także m.in. reżyserka Anna Maliszewska, team kreatywny Dziewczyny z Zapałkami, twórczynie akcji „Nasz Chleb Powszedni” Anna Bińczyk i Magdalena Korzyńska, designerka Agata Zimny i fotograf Daniel Korzewa. Akcję wspierają także aktorzy Piotr Stramowski i Katarzyna Warnke, modelka Magdalena Jasek oraz muzycy – Urszula, Bedoes i Smolik.
Uruchomiono również zbiórkę pieniędzy na portalu ratujemyzwierzaki.pl, która prowadzona będzie do 31 stycznia 2021 roku. „Jesteś z nami? Wierzysz, że konie zasługują na godne życie i godną śmierć? Że powinny dostać od człowieka sprawiedliwą zapłatę za ofiarną służbę? Wesprzyj naszą zbiórkę i pomóż nam kupić azyl dla koni, dla których nie ma innej szansy! To brutalne, ale taka jest rzeczywistość – w tym wypadku bezpieczeństwo naszych podopiecznych można kupić…” – przekazują autorzy zbiórki. Organizatorzy zachęcają także do udostępniania zbiórki w internecie ze specjalnym hashtagiem #koniomlzej!.
Akcja będzie trwała do stycznia 2021 roku – czyli do czasu, w którym konie mogą pozostać w obecnej lokalizacji. (ak)