Fundacja DKMS w kwietniu 2022 roku rozpoczęła najnowszą kampanię, w ramach której pyta Polaków o powody pomagania innym. Hasło akcji – „#10tysięcypowodów” – odnosi się do przekroczenia przez organizację liczby 10 tys. faktycznych dawców, którzy oddali szpik lub komórki macierzyste dla swojego „bliźniaka genetycznego”.
Jak przekazuje fundacja, mimo że w polskim rejestrze dawców szpiku jest już ponad 2 mln osób, a 84 proc. Polaków deklaruje, że chętnie pomaga innym, znalezienie zgodnego dawcy wciąż stanowi duże wyzwanie. Dowiadujemy się, że w Polsce nadal co piąty cierpiący na nowotwory krwi nie znajduje swojego „bliźniaka genetycznego”. Dla niektórych chorych przeszczep szpiku to jednak jedyna szansą na dalsze zdrowe życie.
„Bardzo istotnym wydarzeniem dla Fundacji DKMS było przekroczenie liczby 10 000 faktycznych dawców, którzy już oddali dla swojego »bliźniaka genetycznego« krwiotwórcze komórki macierzyste lub szpik” – przekazuje organizacja. Okazuje się, że dawcy pytani o emocje, jakie towarzyszą im po zakończeniu donacji, wskazywali najczęściej nadzieję na to, że ich „bliźniak genetyczny” wyzdrowieje (84 proc.) oraz radość z pomocy osobie potrzebującej (73 proc.).
W nowej kampanii społecznej Fundacja DKMS postanowiła zapytać Polaków, dlaczego warto pomagać i jakie są ich powody niesienia dobra. W ten sposób organizacja zachęca do pomocy innym i inspirowania do takiego działania.
Do kampanii „#10tysięcypowodów” zaproszeni zostali dawcy Fundacji DKMS, którzy zechcieli zaprezentować swoją historię i podzielić się nią w swoich mediach społecznościowych, a także wszyscy, którzy chcieliby podzielić się swoim osobistym powodem niesienia pomocy innym. Żeby wziąć udział w akcji, należy udostępnić swoje zdjęcie lub wideo z wpisanym na kartce powodem, i oznaczyć je hashtagiem akcji #10tysięcypowodów.
Główną ambasadorką tegorocznej kampanii jest polska aktorka i piosenkarka, Alicja Bachleda-Curuś, od lat związana z Fundacją DKMS.
Osoby, które już oddały krwiotwórcze komórki macierzyste bądź szpik, pytane o to, dlaczego warto zostać, podkreślają głownie, że mogą w ten sposób uratować życie i zdrowie drugiej osoby (54 proc.) – wynika z badania opinii dawców faktycznych, przeprowadzonego na zlecenie Fundacji DKMS we wrześniu 2021 roku przez IMAS International. Co trzeci badany stwierdził, że taka pomoc „nic nie kosztuje, jest naprawdę prosta i bezpieczna”, a nieco ponad co piąty wskazał na możliwość niesienia pomocy innym (21 proc.). 1 na 10 osób jako powód, dla którego warto przystąpić do programu, podała uczucie radości.
Jak podkreśla Fundacja DKMS, dla każdego impulsem do dołączenia do grona dawców może być coś innego. W kampanii organizacja chce podziękować dawcom faktycznym za ich zaangażowanie i pokazać, „że są jednym z #10tysięcypowodów, które uratowały czyjeś życie”.
W ramach akcji powstał spot wideo, w którym pojawiają się zarówno dawcy, jak i biorcy fundacji, którzy przedstawiają swoje historie. Film ma przybliżyć odbiorcom „szlachetną ideę dawstwa i pokazać, że każdy z nas może pomóc, a darowanie komuś szansy na życie bez nowotworu jest największym możliwym wyróżnieniem”.
(mb)