poniedziałek, 13 stycznia, 2025
Strona głównaAktualnościJaki model biznesowy, taka marka

Jaki model biznesowy, taka marka

Można wyróżnić dwa modele, według których działają firmy. Model elastyczny polega na podążaniu za gustami klientów. Model wizjonerski opiera się na przewidywaniu, jak będzie się zmieniał rynek. Wybór jednego z nich wpływa także na wizerunek samej firmy i jej marki. W pierwszym przypadku firmom zależy, żeby marka była jak najbardziej rozpowszechniona. W drugim – żeby się jak wyróżniała, czytamy w Marketingu w Praktyce.

W tekście padają przykłady trzech marek: Apple, Kodak i Nokia. Pierwsza osiągnęła sukces dzięki umiejętności przewidywania, jak będzie zmieniał się rynek i konsekwentnemu wdrażaniu tej wizji. Marka Apple, z racji swojej siły, jest narzędziem służącym do generowania ponadprzeciętnych zysków. Z szansy nie skorzystał Kodak – firma, która wynalazła aparat cyfrowy. Jednak zamiast wyznaczania trendów, firma skupiła się na obronie swojej pozycji. Tytuł lidera utraciła także Nokia, bo nie doceniła smartfonów. Zamiast inwestować w nie, firma skupiła się na tym, co potrafiła najlepiej – produkcji telefonów komórkowych. Z czasem jednak inne firmy zaczęły robić to równie dobrze – i Nokia straciła swoją przewagę.

W ramach przyjętego modelu biznesowego firma może się skupić na jednym z procesów w niej zachodzących. Może to być usprawnienie zarządzania łańcuchem dostaw, kształtowanie relacji z klientami lub budowanie nowych ofert. Toyota na przykład skupiła się na łańcuchu dostaw, dzięki czemu wypracowała wizerunek firmy produkującej niezawodne samochody. Dell postawił na relacje z klientami i dostosowywanie do nich swojej oferty. Rzadkim przypadkiem jest Apple, które osiągnęło perfekcję w przypadku wszystkich trzech procesów – ma doskonałe relacje z klientami, jest znany z wprowadzania nowych produktów i ma świetnie zorganizowany łańcuch dostaw. (ks)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj