W czerwcu 2020 roku wystartowała kampania „Nie oczerniaj górnika!”, którą organizuje Jastrzębska Spółka Węglowa (JSW) przy wsparciu Fundacji JSW. Celem akcji jest przeciwdziałanie dyskryminacji osób związanych z górnictwem i mieszkańców Śląska w czasie pandemii koronawirusa. Głównym zadaniem będzie zmiana postaw społeczeństwa wobec mieszkańców Górnego Śląska, a w szczególności górników.
Jak tłumaczą organizatorzy, kampania jest odpowiedzią na negatywne emocje, które pojawiły się podczas pandemii koronawirusa i są wynikiem m.in. obaw o przyszłość i zdrowie najbliższych. „Naturalnym mechanizmem obronnym społeczeństwa w takich chwilach jest poszukiwanie kozła ofiarnego, którego będzie można obarczyć odpowiedzialnością za zaistniałą sytuację. Pretekstem do wyznaczenia tej roli mieszkańcom województwa śląskiego, a w szczególności ludziom związanym z górnictwem, stała się zwiększona liczba przeprowadzonych testów na koronawirusa na Śląsku i w śląskich kopalniach. Negatywne emocje znalazły ujście głównie w internecie, gdzie użytkownicy, zwabieni swoją anonimowością, szkalują górników, ich bliskich oraz mieszkańców całego regionu. Niestety, hejt wyszedł poza internet, a przypadki dyskryminacji i agresji zagościły na ulicach polskich miast” – wyjaśnia Jastrzębska Spółka Węglowa.
Anna Dyczko, prezes Fundacji JSW i wiceprezes sztabu kryzysowego JSW, dodaje, że firma staje w obronie pracowników i ich rodzin, którzy stanowią o wartości spółki. „Kampania wynika również z poczucia jedności i bliskości z lokalną społecznością, jest próbą podjęcia walki z pogłębiającymi się antagonizmami i dyskryminacją wobec mieszkańców regionu, w którym pracujemy i żyjemy” – podkreśla Dyczko.
W akcję pro bono zaangażowały się znane osoby związane z regionem i środowiskiem górniczym: m.in. Justyna Święty-Ersetic (mistrzyni Europy w biegu na 400 m), członkowie kabaretów Kabaret Młodych Panów i Łowcy.B, trio muzyczne Frele. Ambasadorem kampanii został piłkarz i jastrzębianin – Kamil Glik.
W ramach akcji stworzono kampanię outdoorową. Kamil Glik pojawił się na billboardach miejskich obok hasła „Stop hejtowi! Nie oczerniaj górnika” – początkowo w Jastrzębiu Zdroju oraz sąsiednich gminach. Działania promocyjne prowadzone będą także w mediach społecznościowych.
Na stronie akcji zaznaczono, że kampanię może wesprzeć każdy, publikując post z bannerem akcji w mediach społecznościowych lub zmieniając swoje zdjęcie profilowe – pojawi się na nim wtedy belka z napisem „Nie oczerniaj górnika”. (ak)
Zdjęcie główne: jsw.pl