piątek, 20 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościJedynie 13 proc. polskich menedżerów zna termin wejścia w życie RODO

Jedynie 13 proc. polskich menedżerów zna termin wejścia w życie RODO

Ipsos przeprowadził dla Microsoftu badanie dotyczące RODO. Wzięło w nim udział 250 firm zatrudniających powyżej 250 osób z pięciu krajów: Polski, Węgier, Czech, Grecji i Rosji. Badanie było przeprowadzone w listopadzie 2017 roku wśród menedżerów wysokiego szczebla odpowiedzialnych za ochronę danych osobowych w firmie.

„W Polsce wszystkie ankietowane firmy miały świadomość istnienia RODO (100 proc). To napawa optymizmem szczególnie w kontekście poziomu świadomości w innych spośród badanych krajów, gdzie wyniki te wynoszą: 98 proc. dla Rosji, 90 proc. dla Czech, 88 proc. dla Grecji i 66 proc. dla Węgier” – czytamy w materiale prasowym.

Mimo dużego stopnia świadomości w zakresie RODO wśród polskich firm, tylko 38 proc. badanych prawidłowo określiło wysokość kar związanych z naruszeniem zapisów rozporządzenia. Mogą one sięgać nawet 4 proc. obrotów przedsiębiorstwa. 62 proc. respondentów wskazało, że sankcje finansowe są mniejsze, lub badani nie mieli szczegółowej wiedzy na temat kar.

Z badania wynika również, że menedżerowie nie mają pewności, kogo dotyczą zmiany określone przez RODO. Wśród przedstawicieli polskich firm tylko 33 proc. badanych wskazało prawidłowo, że rozporządzanie dotyczy firm z Unii Europejskiej oraz spółek, które prowadzą wymianę handlową z UE. Twórcy badania podają, że np. w Rosji poprawną odpowiedź na to pytanie wskazało 94 proc. respondentów.

Menedżerowie z Polski mają najmniejszą wiedzę wśród przedstawicieli wszystkich badanych krajów na temat tego, od kiedy będzie obowiązywać RODO. Tylko 13 proc. respondentów odpowiedziało, że firmy na przygotowanie się do wejścia w życie rozporządzenie mają mniej niż cztery miesiące. W tym zakresie najwięcej poprawnych odpowiedzi – 77 proc. – udzielili menedżerowie z Grecji.

Jak wynika z badania, większość firm, które wzięły w nim udział, planuje szkolenia dla pracowników, które mają podnieść poziom ich wiedzy na temat ochrony danych osobowych w firmach. W Polsce taki zamiar ma 75 proc. firm, a 73 proc. chce zwiększyć inwestycje związane z bezpieczeństwem IT. Z kolei 40 proc. polskich przedsiębiorstw chce zatrudnić eksperta ds. ochrony danych.

Więcej informacji na temat badania Ipsos dla Microsoftu można znaleźć na stronie. (pp)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj