Ipsos przeprowadził dla Microsoftu badanie dotyczące RODO. Wzięło w nim udział 250 firm zatrudniających powyżej 250 osób z pięciu krajów: Polski, Węgier, Czech, Grecji i Rosji. Badanie było przeprowadzone w listopadzie 2017 roku wśród menedżerów wysokiego szczebla odpowiedzialnych za ochronę danych osobowych w firmie.
„W Polsce wszystkie ankietowane firmy miały świadomość istnienia RODO (100 proc). To napawa optymizmem szczególnie w kontekście poziomu świadomości w innych spośród badanych krajów, gdzie wyniki te wynoszą: 98 proc. dla Rosji, 90 proc. dla Czech, 88 proc. dla Grecji i 66 proc. dla Węgier” – czytamy w materiale prasowym.
Mimo dużego stopnia świadomości w zakresie RODO wśród polskich firm, tylko 38 proc. badanych prawidłowo określiło wysokość kar związanych z naruszeniem zapisów rozporządzenia. Mogą one sięgać nawet 4 proc. obrotów przedsiębiorstwa. 62 proc. respondentów wskazało, że sankcje finansowe są mniejsze, lub badani nie mieli szczegółowej wiedzy na temat kar.
Z badania wynika również, że menedżerowie nie mają pewności, kogo dotyczą zmiany określone przez RODO. Wśród przedstawicieli polskich firm tylko 33 proc. badanych wskazało prawidłowo, że rozporządzanie dotyczy firm z Unii Europejskiej oraz spółek, które prowadzą wymianę handlową z UE. Twórcy badania podają, że np. w Rosji poprawną odpowiedź na to pytanie wskazało 94 proc. respondentów.
Menedżerowie z Polski mają najmniejszą wiedzę wśród przedstawicieli wszystkich badanych krajów na temat tego, od kiedy będzie obowiązywać RODO. Tylko 13 proc. respondentów odpowiedziało, że firmy na przygotowanie się do wejścia w życie rozporządzenie mają mniej niż cztery miesiące. W tym zakresie najwięcej poprawnych odpowiedzi – 77 proc. – udzielili menedżerowie z Grecji.
Jak wynika z badania, większość firm, które wzięły w nim udział, planuje szkolenia dla pracowników, które mają podnieść poziom ich wiedzy na temat ochrony danych osobowych w firmach. W Polsce taki zamiar ma 75 proc. firm, a 73 proc. chce zwiększyć inwestycje związane z bezpieczeństwem IT. Z kolei 40 proc. polskich przedsiębiorstw chce zatrudnić eksperta ds. ochrony danych.
Więcej informacji na temat badania Ipsos dla Microsoftu można znaleźć na stronie. (pp)