21 marca 2019 roku wystartowała nowa kampania społeczna przeciwko hejtowi w sieci pod hasłem #jestnaswiecej. Jej zapowiedzią były wcześniej opublikowany teaser oraz sonda na stronie internetowej. Organizatorem akcji jest Fundacja Orange. Głównym celem kampanii jest pokazanie społeczeństwu, że kulturalni internauci stanowią większość oraz że warto uczyć młodzież, jak powinna reagować na hejt, aby powstrzymać to zjawisko. Akcja skierowana jest głównie do młodych ludzi, ale także do rodziców i wychowawców.
Symbolem kampanii #jestnaswiecej jest pomarańczowa sznurówka wpleciona w but. Ma oznaczać sprzeciw wobec hejtu oraz solidarność z ofiarami, które doświadczyły negatywnych zachowań w internecie. Ambasadorami kampanii są Tomson (Tomasz Lach) i Baron (Aleksander Milwiw-Baron) z zespołu Afromental. Jako twarze akcji dzielą się swoimi doświadczeniami w filmowym manifeście. „My już przeszliśmy drogę z hejtem i potrafimy sobie z nim radzić. Ale młodzi ludzie nadal nie wiedzą, jak reagować na takie komentarze. Wcale nie jest najgroźniejszy ten, co najgłośniej szczeka” – powiedział Tomson.
Jak czytamy w komunikacie prasowym, „hejt wśród młodzieży jest poważnym problemem i może powodować dramatyczne skutki, ale stoi za nim stosunkowo niewielka grupa sprawców – zaledwie 5,1 proc. nastolatków”. Z danych zebranych przez EU Kids Online 2018, na które powołują się organizatorzy akcji wynika, że co trzeci nastolatek spotyka się z poniżającymi lub nienawistnymi treściami skierowanymi do innych internautów. Dotyczy to w 50 proc. osób w wieku 15-16 lat.
Najczęściej hejt przybiera formę obraźliwej wiadomości, jednak często jest to również grafika czy film, a nawet utwór muzyczny – czytamy. Taka treść nie musi być wulgarna, aby być dotkliwą dla innej osoby. Jak zaznaczają organizatorzy, choć każdy może doświadczyć tego zjawiska, to najmniej z takim atakiem potrafi poradzić sobie młodzież. Najczęściej ignoruje obraźliwe treści (56,7 proc.) lub zamykaja okno w przeglądarce czy aplikacji (61,8 proc.). Obojętność wobec hejtu może być natomiast równoznaczna z przyzwoleniem na taki sposób wyrażania negatywnych emocji, przez co skala tego zjawiska jest coraz większa – twierdzą organizatorzy.
Źródło: youtube.com/#jestnaswiecej
„Skutki hejtu mogą być bardzo poważne, szczególnie wśród nastolatków. Duża część ofiar nie wie, jak sobie z nim radzić i nie otrzymuje wsparcia. Aż 38 proc. młodych ludzi, którzy doświadczyli czegoś nieprzyjemnego w sieci, nie wskazało żadnej osoby, z którą rozmawialiby o tej trudnej sytuacji. Dlatego potrzebna jest edukacja i wsparcie dla młodych” – powiedziała Ewa Krupa, prezeska Fundacji Orange.
W ramach kampanii na specjalnej stronie internetowej jestnaswiecej.pl opublikowano porady dotyczące tego, jak powinno się reagować na hejt. Organizatorzy przygotowali także scenariusz zajęć z młodzieżą. Placówki mogą zgłosić się do projektu, wypełniając na tej stronie formularz. Dodatkowo każdy z internautów może włączyć się do akcji, publikując treści z hashtagiem #jestnaswiecej lub nosząc pomarańczowe sznurowadła.
Partnerem kampanii jest Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. Akcja prowadzona jest przez agencję Leo Burnett. (pm)