1 lutego 2018 roku w Warszawie odbyła się konferencja, podczas której ogłoszono uruchomienie aplikacji JustDrive we współpracy z PKN Orlen – podaje businessinsider.com.pl. Program miał ułatwiać kierowcom tankowanie aut – mogli za jego pomocą dokonywać płatności – czytamy.
W ciągu doby w aplikacji zarejestrowało się kilka tysięcy użytkowników. Następnego dnia po południu doszło jednak do awarii JustDrive. Usterki pojawiły się też w innych systemach Orlenu – klienci nie mogli płacić bezgotówkowo – relacjonuje źródło.
Jak pisze autor tekstu Michał Wąsowski, koncern paliwowy poinformował o awarii technicznej, której powodem miały być rutynowe prace serwisowe. Usterkę usunięto podczas weekendu, a od poniedziałku wszystko działało już poprawnie – z wyjątkiem JustDrive – informuje businessinsider.com.pl.
„Aplikacja w międzyczasie wysłała do użytkowników komunikat, że tankowanie z nią nie będzie możliwe przez »kilka dni« oraz że »ogromne zainteresowanie aplikacją przyczyniło się do przejściowych problemów technicznych«” – opisuje Michał Wąsowski.
15 lutego 2018 roku na facebookowej stronie JustDrive pojawiło się oficjalne oświadczenie.
„Od początku prac nad projektem przyświecał nam jeden cel – JustDrive ma być aplikacją dla każdego, szybką, intuicyjną, wygodną, prostą w obsłudze. Ale produkt musi mieć też odpowiednią skalę. Dlatego do współpracy przy pierwszej fazie projektu zaprosiliśmy PKN ORLEN, Spółkę Skarbu Państwa, która posiada największą sieć stacji benzynowych w Polsce – ponad 1 700. Wierzyliśmy, że polska korporacja jest w stanie w sposób efektywny wesprzeć naszą innowację i sprawić, że wspólnie osiągniemy założone cele” – wyjaśnili twórcy aplikacji.
Przedstawiciele JustDrive napisali dalej, że u ich partnera – PKN Orlen – pojawiły się jednak wątpliwości, które miały dotyczyć obopólnych korzyści z funkcjonowania programu.
„PKN ORLEN, naruszając warunki umowne, bez podania sprecyzowanej przyczyny, 2 lutego o godzinie 17:15 odłączył dostęp do swojej infrastruktury, uprzedzając o tym w krótkim e-mailu zaledwie kwadrans przed” – czytamy w oświadczeniu.
Twórcy aplikacji piszą też, że nie otrzymali od koncernu odpowiedzi, które punkty umowy są niezgodne z interesem partnera. „Umowy, które mieliśmy zawarte na okres trzech lat zostały nam wypowiedziane w trybie natychmiastowym bez zachowania okresu wypowiedzenia” – poinformowali. Zespół JustDrive dodał, że aplikacja została wycofana z appmarketów.
Do sprawy odniósł się także PKN Orlen. „W związku z niewywiązaniem się przez firmę ITMAGINATION AUTOMOTIVE Sp. z o.o. (Just Drive), z postanowień umownych, PKN ORLEN podjął decyzję o wypowiedzeniu umowy o współpracy. Głównym powodem zakończenia współpracy była sytuacja, w której udostępniony klientom przez spółkę ITMAGINATION AUTOMOTIVE Sp. z o.o. model funkcjonowania produktu był inny od uzgodnionego pomiędzy stronami” – brzmi stanowisko koncernu opublikowane na stronie biura prasowego.
W oświadczeniu firma napisała również, że już w dniu wprowadzenia na rynek aplikacji – 1 lutego 2018 roku – podjęła rozmowy z twórcami oprogramowania „aby wypracować takie warunki współpracy, które pozwoliłyby na funkcjonowanie aplikacji JustDrive zgodnie z deklarowanym przez tą firmę i uzgodnionym z PKN ORLEN scenariuszem biznesowym”. Koncern twierdzi, że próby dojścia do porozumienia okazały się nieskuteczne, więc zdecydowano o wstrzymaniu rozmów.
„Jednocześnie pragniemy podkreślić, że PKN ORLEN, myśląc o budowie wartości, niezależnie od perspektywy biznesowej, aktywnie angażuje się w innowacyjne projekty i wspieranie polskiej przedsiębiorczości. (…) Nie ma jednak miejsca w Koncernie na współpracę z nierzetelnymi kontrahentami, którzy nie przestrzegają zobowiązań umownych i zasad etyki biznesowej” – czytamy w końcowej części oświadczenia.
Do stanowiska PKN Orlen odnieśli się przedstawiciele JustDrive w drugim oświadczeniu, które pojawiło się 20 lutego 2018 roku. Twórcy aplikacji wyjaśnili, że koncern nie przedstawił im powodów zerwania współpracy, „które byłyby przekonujące i znajdowały odzwierciedlenie w faktach”.
„Nie zgadzamy się również z oskarżeniami o nieprzestrzeganiu zasad etyki biznesowej i zobowiązań umownych, gdyż godzą w nasze dobre imię i do tej pory nie zostały zaadresowane przez przedstawicieli PKN ORLEN” – czytamy w oświadczeniu.
Firma podkreśliła, że jest otwarta na mediacje z koncernem. Zdaniem twórców aplikacji powinny się one odbyć „w ramach spotkania trójstronnego, gdzie oprócz JustDrive i PKN ORLEN będzie brał też udział przedstawiciel strony rządowej”.
„Publiczne opisywanie istniejącego pomiędzy stronami sporu przez PKN ORLEN w sposób niekompletny prowadzi do niejasności i powstawania mylnych wyobrażeń. Jeśli PKN ORLEN zamierza komentować istniejący pomiędzy stronami spór na forum publicznym, domagamy się transparentności, rzetelnego informowania o wszystkich istotnych okolicznościach sprawy i odróżniania faktów od subiektywnych ocen” – piszą przedstawiciele JustDrive w dalszej części oświadczenia.
Firma poinformowała też, wyraża zgodę „na udostępnienie do publicznej wiadomości dowolnej dokumentacji dotyczącej współpracy PKN ORLEN oraz JustDrive”. (pp)