PRoto.pl: W listopadzie PiS przygotował konferencję prasową, na której krytykował Ministerstwo Rozwoju regionalnego za niedostateczne wykorzystanie funduszy unijnych. Na kolejne argumenty resort odpowiadał natychmiast na Twitterze. Czy serwis ten to dobre miejsce na polemikę i sprostowania?
Bartłomiej Juszczyk: Cóż, nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie. Spójrzmy na to w ten sposób, że dzięki wykorzystaniu nowych mediów politycy mogą znacznie szybciej komunikować się z opinią społeczną. I faktycznie, jeśli chodzi o Twittera, nasi mężowie stanu spopularyzowali ten kanał przekazywania informacji czerpiąc z doświadczeń zachodnich. Powstaje tylko pytanie, czy jednak mimo wszystko Twitter nie jest zbyt często wykorzystywany jako jedyne źródło przekazywania oficjalnych opinii i stanowisk partii, posłów i ministrów.
PRoto.pl: W przypadku Twittera i Facebooka ciągle przybywa użytkowników korzystających z tych serwisów za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Jakie są konsekwencje tego trendu dla firm obecnych w świecie mediów społecznościowych?
B.J.: Naturalnie to trend korzystny, zwłaszcza, że istotnie coraz więcej osób posiadających urządzenia mobilne, zaczyna świadomie z nich korzystać. To także przekłada się na coraz większe zainteresowanie marek uczestniczeniem w świecie mobilnego marketingu i PR-u, także w social mediach. Należy mieć przy tym świadomość, że sam fakt dużo szybszego i doraźnego wręcz korzystania ze smartfona czy tabletu zwiększa potrzebę monitorowania swojej firmy i treści z nią związanych, bo znacznie łatwiej jest obecnie o kryzys czy też opinię wysłaną pod wpływem emocji na Facebooka czy Twittera, po np. spotkaniu się z niemiłą obsługą, czy rozczarowaniu danym produktem.
PRoto.pl: Jak marketing mobilny zmienił komunikację kryzysową? Wspomniany przykład konferencji PiS-u pokazuje, że bardzo szybko można zneutralizować informacje mogące zaszkodzić reputacji…
B.J.: Dokładnie, ale trzeba na to szerzej spojrzeć. To nie tylko możliwość szybkiej reakcji w sytuacji kryzysowej, ale również olbrzymia szansa komunikowania się z użytkownikami swoich produktów czy usług za pośrednictwem najbliższych im urządzeń z dostępem do internetu. Ponadto kampanie w świecie mobilnym, po które coraz częściej sięgają firmy zaskakują, są w stanie dostarczać narzędzi, z których użytkownik korzysta permanentnie czy też budują pozytywny wizerunek marki.
PRoto.pl: Czy marketing mobilny jest tak samo przydatny PR-owcom, jak marketingowcom?
B.J.: Naturalnie. Wydaje mi się, że rozdzielanie owych korzyści dla marketingu i PR-u może być nieco sztuczne, bo w marketingu mobilnym (nazwą „marketing” nie trzeba się tu sugerować) chodzi o integrowanie swoich działań, tak w obszarze komunikacji, jak i reklamy. Na pewno specjaliści public relations odkrywają w świecie mobilnym olbrzymie możliwości dotarcia ze swoim przekazem do odbiorców oraz kształtowania w nich pozytywnego wizerunku firmy. To o tyle ważne, że często na mobile patrzy się jedynie przez pryzmat aplikacji czy gier. A to wszak niezmierzone możliwości pracy PR-owej, w rzeczywistości, przed którą nie uciekniemy.
Rozmawiał: Karol Schwann
Zapraszamy na szkolenie otwarte z Bartłomiejem Juszczykiem:
MOBILE MARKETING W STRATEGIACH PR.
50 case’ów, które na zawsze zmienią PR Twojej firmy
NOWY TERMIN: 23 STYCZNIA (CZWARTEK)
Warszawa
Poznaj PROGRAM SZKOLENIA!
Bartłomiej Juszczyk jest wykładowcą Akademii PRoto – www.akademiaproto.pl
Akademia PRoto to projekt szkoleniowy portalu PRoto.pl. Naszym celem jest umożliwienie dostępu do praktycznej wiedzy z zakresu public relations wszystkim osobom, które mają potrzebę wzbogacenia swoich kompetencji zawodowych.
W ramach Akademii PRoto mogą Państwo, w dowolnym czasie i miejscu, skorzystać z pełnego kursu on-line, albo wybrać jego pojedyncze moduły lub pakiety tematyczne – zapoznaj się z kursem internetowym.
Swoją wiedzę z PR-u można poszerzać w trakcie jedno- i dwudniowych warsztatów i szkoleń otwartych, których kilka organizujemy w każdym miesiącu – zobacz najbliższe terminy szkoleń.
W ofercie Akademii mamy także szkolenia “szyte na miarę” – poznaj nasze szkolenia wewnętrzne