Jeśli założymy, że rolą public relations jest budowanie wizerunku firm i dobra komunikacja z otoczeniem, to rozwiązania mobilne i zaangażowanie firm w ten segment rynku, jest w stanie znacznie pogłębić te cele. Stawiając bowiem na innowacje, na nowe zaskakujące rozwiązania, marka z założenia podnosi swoją wartość w oczach odbiorców, a co więcej, dociera do nowych.
Dużo się w mijającym roku mówiło o przygotowywaniu witryn www pod urządzenia mobilne, a – w najgorszym razie – budowanie ich w taki sposób by „nie przeszkadzały” użytkownikowi. Tak zwane RWD (Responsive Web Design) to innymi słowy przygotowanie witryny internetowej w taki sposób, by bez względu na urządzenie mobilne, była to cały czas ta sama, jedna strona www. Przygotowanie witryn stosujących RWD daje możliwość dopasowania jej wyglądu, treści, układu do parametrów urządzenia, na którym jest wyświetlana (choćby jego rozdzielczości, czy specyfiki wyświetlania treści). Alternatywnym rozwiązaniem, które jednak powoli przechodzi do lamusa, jest tworzenie odrębnej wersji mobilnej witryny, niezależnej od standardowej strony www – co pozwala np. wybrać treści prezentowane w takiej opcji. Wersja mobilna może zatem być okrojona, do najważniejszych informacji, ale również może mieć kompletnie inny układ i sposób ekspozycji określonych treści, produktów, zdjęć, zakładając jej przeglądanie właśnie przez tablety, czy smartfony.
Z zadowoleniem zauważam, jak wielu PR-owców firm już na pierwszych spotkaniach i debriefingach dopytuje o mobilne wyświetlanie się ich witryn internetowych. Co ciekawsze, pytania takie padają zarówno ze strony wielkich popularnych marek, serwisów i portali, ale również np. firm przemysłowych, które także widzą wizerunkowy i marketingowy potencjał w tym segmencie rynku. W sumie, trudno sobie wyobrazić tworzenie stron internetowych, które w środowisku mobilnym nie ułatwiają pracy użytkownikowi. I zastanawiając się nad tym faktem, dochodzę do konkluzji, jak wiele zmieniło się w przeciągu ostatnich dwóch lat, czy może nawet tylko roku. To co niegdyś było wyrazem nowoczesności, teraz staje się standardem. Przeglądając wiele witryn ze swojego smartfona widzimy liczne ułatwienia i każdorazowo pojawia się gdzieś w głowie przekonanie, że komuś chciało się zadbać o mój komfort, ułatwić mi życie i przeglądanie jego strony internetowej. Użytkownicy to doceniają i jak wskazują badania, przekłada się to na postrzeganie marki, a w efekcie również na decyzje zakupowe. A zatem tak – pozornie tylko – drobny element, jest w stanie wpływać na Public Relations firmy, i – co więcej – nie mówimy już o zaawansowanych aplikacjach mobilnych, ale również o zdecydowanie podstawowej kwestii, jak sposób ekspozycji naszej witryny internetowej w środowisku mobilnym.
Dobrym przykładem zmiany witryny nieprzystającej do nowoczesnych wymagań, na responsywną, jest – pozwolę sobie na prywatę, ale udostępniając byt absolutnie niekomercyjny – zmiana serwisu blogowego , którego transformację można obejrzeć tutaj . Zmiany w grafice witryny wymusiło podejście responsywne, które spowodowało jednocześnie szereg modyfikacji graficznych w serwisie, w sumie – usprawniając go i polepszając jego wizerunek. Jednocześnie – na bazie powyższego – trzeba stwierdzić, że kwestia zaangażowania w mobilne rozwiązania witryny www nie jest obligatoryjnym wymogiem i rzecz w uznaniu przez daną markę, na ile „użytkownicy mobilni” stanowią dla niej istotny kanał realizacji swojego Public Relations. Co nie zmienia faktu, że wizerunkowo – witryny mobilne, nawet ze stosunkowo niskim zasięgiem, mają olbrzymie oddziaływanie komunikacyjne.
Podsumowując korzyści z zadbania o mobilną wersję swojej witryny:
– Zdecydowanie lepsze postrzeganie marki przez odbiorcę, który ma możliwość łatwiej i szybciej zapoznać się z daną stroną www.
– Łatwiejsze podejmowanie decyzji zakupowych.
– Budowanie wizerunku firmy nowoczesnej, odpowiadającej na najnowsze trendy.
– Lepsza ekspozycja wybranych treści, przez co większy zasięg dotarcia.
– Wzrost ruchu na witrynie www, a zatem lepsza znajomość marki, lepsze jej postrzeganie, większej perspektywy na osiągnięcie celów biznesowych.
Bartłomiej Juszczyk, dyrektor zarządzający agencji marketingu zintegrowanego Grupa Adweb
Uwaga NOWY TERMIN szkolenia:
23 stycznia, Warszawa
“Mobile marketing w strategiach Public Relations. 50 case’ów, które na zawsze zmienią PR Twojej firmy“
Poznaj PROGRAM szkolenia
Zapraszamy!
Bartłomiej Juszczyk jest wykładowcą Akademii PRoto – www.akademiaproto.pl
Akademia PRoto to projekt szkoleniowy portalu PRoto.pl. Naszym celem jest umożliwienie dostępu do praktycznej wiedzy z zakresu public relations wszystkim osobom, które mają potrzebę wzbogacenia swoich kompetencji zawodowych.
W ramach Akademii PRoto mogą Państwo, w dowolnym czasie i miejscu, skorzystać z pełnego kursu on-line, albo wybrać jego pojedyncze moduły lub pakiety tematyczne – zapoznaj się z kursem internetowym.
Swoją wiedzę z PR-u można poszerzać w trakcie jedno- i dwudniowych warsztatów i szkoleń otwartych, których kilka organizujemy w każdym miesiącu – zobacz najbliższe terminy szkoleń.
W ofercie Akademii mamy także szkolenia “szyte na miarę” – poznaj nasze szkolenia wewnętrzne