O roli planowania w prowadzeniu kampanii w mediach społecznościowych czytamy na influence.cipr.co.uk.
Jak zaznacza autor tekstu Stephen Weddington, ważne jest, by zaplanować kampanię w mediach społecznościowych jeszcze przed rozpoczęciem zamieszczania postów. Pomoże w tym kalendarz publikowania treści. Określa on program działania dotyczący kampanii czy społeczności w social mediach.
Obieranie celu
Może być nim uczestnictwo w wydarzeniu, zmiana zachowań, sprzedaż produktów, głosowanie w wyborach czy zebranie pieniędzy na cele charytatywne. Ważne, by cel był konkretny. Równie istotne jest określenie kluczowego wskaźnika wydajności, dzięki któremu poznamy rezultaty naszych działań.
Strategia
We wszystkich kanałach social media jest ona po to, by przyciągnąć i zaangażować ludzi za pomocą contentu, i osiągnąć wybrany cel.
Statystyki i mierzenie
Jest ryzyko związane z zarządzeniem społecznością w mediach społecznosciowych. Mowa o obsesji wokół followersów, lajków, udostępnień i komentarzy. Mogą one wskazywać, czy nasza kampania idzie w dobrym kierunku. Jednak nie są to rzeczywiste jej wyniki. Mimo to, warto traktować je jako wskaźniki, by sprawdzić, jakich danych potrzebujemy, by ocenić osiągnięte rezultaty wobec tych pożądanych.
Planowanie
Kalendarz powinien być zapełniany cały czas. Planowanie wydarzeń umożliwia bowiem przedstawienie odbiorcom historii odpowiednio wcześniej. Dzięki regularnemu publikowaniu postów z wezwaniem call to action, kampania realizowana jest dynamicznie od początku. Ważne jest, by tę intensywność zachowała do końca.
Rodzaje treści
1. Hero content
Zawsze są ważniejsze wydarzenia w trakcie kampanii. To do nich właśnie odnosi się ten rodzaj treści.
2. Hygiene content
Algorytm neswfeeda wymaga regularności w publikowaniu treści. Post „żyje” 1 dzień albo krócej. Hygiene content jest zamieszczany regularnie, często kilka razy w tygodniu albo częściej.
3. Improwizowana treść
To odpowiedź na oczekiwania odbiorców lub na aktualne wydarzenia.
4. Rozmowa
To potencjalnie najważniejszy rodzaj conentu. Społeczność, która jest zaangażowana, zadaje pytania, wpływa na innych.
Formy treści
Mamy do czynienia z eksplozją różnego rodzaju treści w sieci. Content może przybrac formy: audio, słów, obrazów, a także długich i krótkich wideo. Dodać można także dyskusje, wideo i plebiscyty na żywo.
Budżetowanie
Choć dostęp do platformy może być darmowy, zarządzanie społecznością w internecie może nie być tanie.
Należy przeznaczyć pieniądze na każdy z tych obszarów:
1. Rozwój treści
Produkcja wideo dołączyła do zestawu umiejętności zespołu ds. komunikacji wraz z copywritingiem czy projektowaniem wizualnym. Możemy wspomóc się darmowymi programami, musimy jednak pamiętać, że czas też kosztuje
2. Płatna promocja
Zasięg organiczny treści w mediach społecznosciowych jest zwykle mniejszy niż 10 proc. Jeśli chcemy, by nasz content pojawił się na tablicy u większości społeczności, musimy zapłacić. Przyda się tutaj narzędzie do planowania.
3. Zarządzanie wspólnotą
Community Manager jest PR-owym odpowiednikiem Press Officera. Ma on wesprzeć organizację w opowiedzeniu historii i komunikowaniu się z odbiorcami.
Stałym trendem jest zarządzenie społecznością w domu. (ak)
Stephen Weddington – Partner i Chief Engagement Officer w Ketchum oraz Visiting Professor in Practice w Newcastle University. Autor m.in. #brandvandals, #PRstack czy Share This.