Wyobraź sobie potkanie podsumowujące roczne wyniki. Sprzedaż zanotowała 10 proc. wzrost, HR raportuje zmniejszenie rotacji, a dział finansowy zaoszczędził więcej niż w zeszłym kwartale. Za chwilę twoja kolej, jeszcze tylko marketing pochwali się rezultatami w grupie docelowej po swojej ostatniej kampanii. Idziesz powoli jak do tablicy. Myślisz, czy udział pozytywnych publikacji na temat marki i liczba fanów na firmowym Facebooku to wszystko co możesz dziś powiedzieć o osiągnięciu efektu PR…
Chciałbyś poznać jedno, uniwersalne, stuprocentowo skuteczne narzędzie do mierzenia efektów PR? Ja też bym chciała. Ale podobnie jak kamień filozoficzny, nadal gdzieś się ukrywa. Cudowny sposób zbadania wartości i skuteczności naszej komunikacji za pomocą kilku szybkich kliknięć nie istnieje. Natomiast dysponujemy całkiem pokaźnym zestawem metod i technik badawczych, wskaźników i parametrów, które dobrane w odpowiedni i przemyślany sposób pomogą nam sprawdzić czy prowadzone przez nas działania mają sens i przybliżają nas do zrealizowania obranego celu.
Istnieją miary proste i skomplikowane, narzędzia wymagające pokaźnego budżetu oraz takie, na które możesz pozwolić sobie zawsze. Niektóre analizy będą wymagały zatrudnienia zewnętrznej firmy, a inne bez trudu przeprowadzisz sam. Inaczej bada się efekt informacyjny a inaczej poziom behawioralny kampanii. Czasem niezbędne jest przeprowadzenie sondażu wśród grupy docelowej a czasem wystarczy sprawdzić Google Analytics. Wyboru narzędzi i technik możesz dokonać samodzielnie, jeśli wiesz czego szukasz i co chcesz znaleźć. My podpowiemy ci jak.
Magdalena Grabarczyk – Tokaj, kierownik ds. rozwoju badań Instytutu Monitorowania Mediów
Jeśli chcesz:
– dowiedzieć się jak zbadać wartość działań PR
– poznać dobre i złe praktyki pomiaru i unikać tych ostatnich w swojej pracy
– nauczyć się konstruować wskaźnik mocy publikacji
– zmierzyć się z gorącym tematem badania efektywności PR w social media
– sprawdzić jak ekonometria służy badaniu public relations?
Zapraszamy 9 lutego 2012 na szkolenie „Mierzenie efektów PR i badania marketingowe”. Zapisz się już dziś!