Od 6 października 2020 roku trwa kampania zorganizowana przez Plebiscyt „Gwiazdy Dobroczynności” pod hasłem #dobrokontrawirus. Akcja ma zwrócić uwagę na „moc dobra, której nie powstrzymał nawet koronawirus”, i zachęcać Polaków do zaangażowania się w wolontariat, wspieranie zbiórek pieniędzy, akcji dobroczynnych czy pomoc sąsiedzką, bez względu na okoliczności czy czas pandemii. Inicjatywa jest elementem propagowania działalności charytatywnej także wśród znanych osób.
Jak zapewniają organizatorzy, „kwarantanna, obostrzenia i dystans społeczny zmobilizowały tysiące Polaków do odpowiedzialnego i bezpiecznego wspierania pracowników służby zdrowia i innych potrzebujących, często zamkniętych w domach na długie miesiące”.
W inicjatywie wzięli udział aktorzy od lat angażujący się w akcje charytatywne: Magdalena Różczka (m.in. ambasadorka UNICEF oraz fundacji „Mam marzenie”), Mateusz Damięcki (angażujący się w zbiórki pieniędzy dla dzieci z SMA), Agnieszka Sienkiewicz (m.in. wspierająca dzieci z chorobą głodową w Kongo), Artur Barciś (angażujący się w działalność Komitetu Ochrony Praw Dziecka) i Ada Fijał (m.in. pomysłodawczyni akcji „Pomagamy Eliaszowi”), a także dziennikarka Omenaa Mensah (tegoroczna laureatka Honorowej Gwiazdy Dobroczynności i założycielka Omenaa Foundation). Czytamy, że polskie gwiazdy, jako wolontariusze i inicjatorzy różnych akcji w dobie wirusa, dostarczały m.in. maseczki i sprzęt potrzebny w szpitalach i domach pomocy społecznej, wpłacały pieniądze na cele związane z walką z koronawirusem, roznosiły posiłki osobom starszym i potrzebującym, włączyły się w #hot16challenge czy organizowały zbiórki żywności.
Magdalena Różczka
Dalej organizatorzy mówią, że przewidywana druga fala zachorowań stanowi kolejne wyzwanie dla ludzi. „Jeśli pierwsza fala pandemii nie stanowiła przeszkody dla solidarności społecznej i kreatywności w pomaganiu, wierzymy, że tym bardziej druga fala epidemii będzie czasem, gdy nie zapomnimy o potrzebujących i dzięki temu doświadczeniu postawimy sobie za cel, aby pomagać przez całe życie, tak, jak do tego zachęcają gwiazdy w naszej kampanii #dobrokontrawirus” – mówi Katarzyna Kunert z Plebiscytu „Gwiazdy Dobroczynności”.
Głównym elementem kampanii jest spot:
Również przez najbliższe dwa tygodnie, w miejskich oknach reklamowych będą wyświetlane dziesięciosekundowe filmy zrealizowane w ramach kampanii. Zobaczyć je można będzie w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Katowicach i Trójmieście. Informacje o inicjatywie pojawiają się też na Facebooku i Instagramie oraz poszczególnych kontach społecznościowych gwiazd.
Dowiadujemy się też, że pomaganie przynosi korzyść nie tylko tym, którzy go potrzebują. Czytamy, że z badań (m.in. Uniwersytetu Harvarda, Kalifornijskiego i Pittsburgh University) wynika, że „pomagając innym, uwalniamy w naszym mózgu endorfiny i wydłużamy nasze życie”. Organizatorzy zapewniają, że pomaganie ma wpływ na poczucie własnej wartości i może zapobiegać depresji.
Działania w ramach kampanii potrwają do 17 października 2020 roku, kiedy to odbędzie się Gala Gwiazd Dobroczynności. Wręczone wtedy zostaną nagrody dla tegorocznych nominowanych. (kd)