8 grudnia 2020 roku Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy wystartował z kampanią „Jedz Bez Wyrzutów”. Akcja ma pokazywać rozwiązania, które mogą pomóc w ograniczeniu marnowania jedzenia w domach.
Jak informują organizatorzy, rocznie do kosza konsumentów trafia blisko blisko trzy miliony ton żywności. Inicjatywa ma pokazywać, że odpowiedzialne podejście ograniczy te nawyki i zmniejszy „wyrzuty sumienia” ludzi przy niewielkim wysiłku.
Czytamy, że w ramach akcji prezentowane są przepisy (np. przepis jak być fit pokazuje, jak „odchudzić rachunki”) z „praktycznymi rozwiązaniami”, które przedstawiają ambasadorzy kampanii, dziennikarka Agnieszka Cegielska i szef kuchni Andrzej Polan. Celem jest wypracowanie nowych, lepszych nawyków zakupowych i sposobów gotowania.
Jak informują inicjatorzy akcji, to, co kupujemy i w jakich ilościach, a przede wszystkim co wyrzucamy, ma „realny wpływ na otaczające nas środowisko oraz postępujące zmiany klimatu”. „To ważne, bo potrzebujemy zrozumieć, że w ślad za naszym wyrzuconym jednym jabłkiem czy marchewką uruchamia się łańcuch innych strat: środowiskowych, ekonomicznych, społecznych” – wylicza Krystian Szczepański, dyrektor Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytut Badawczego. „Produkcja każdego produktu wiąże się z wykorzystywaniem zasobów, które kiedyś się skończą. Zapobiegając wyrzucaniu, oszczędzamy wodę i inne surowce, które zostały zużyte, by produkt mógł powstać. Podejmując bardziej odpowiedzialne działania, możemy też przyczynić się do zmniejszenia emisji CO2 i metanu do atmosfery, które produkuje gnijąca żywność na wysypiskach. I dodatkowo oszczędzić nasze pieniądze, za które kupiliśmy dany produkt” – tłumaczy.
Organizatorzy zachęcają, by nad marnowaniem żywności zastanowić się już teraz, w nadchodzących przygotowaniach świątecznego stołu.
Do promocji kampanii wykorzystano m.in. działania outdoorowe, spot radiowy, specjalną stronę internetową oraz social media (Facebook i Instagram).
Za przygotowanie kreacji, jej realizację oraz komunikację odpowiedzialna jest firma ClickAd Interactive we współpracy z Fabryką Komunikacji Społecznej oraz agencją PR Solski Communications. Akcja jest częścią długofalowego projektu Programu Racjonalizacji i Ograniczenia Marnotrawstwa Żywności i została zaplanowana do lipca 2021 roku. (kd)