piątek, 22 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościKampania społeczna przeciw niszczeniu zabytków przenosi się do social mediów

Kampania społeczna przeciw niszczeniu zabytków przenosi się do social mediów

Na początku grudnia 2021 roku ruszyła kolejna odsłona trwającej już od roku kampanii społecznej Narodowego Instytutu Dziedzictwa. Jej głównym celem jest przeciwdziałanie niszczeniu zabytków. #niemamojejzgodynato to hasło, wokół którego ma powstać ruch społeczny w sieci, wyrażający sprzeciw wobec dewastacji „obiektów ważnych dla kolejnych pokoleń”.

Czytaj więcej: Autorzy kryminałów w ramach kampanii piszą o przestępstwach przeciwko zabytkom

W akcję zaangażował się Dawid Myśliwiec, twórca kanału „Uwaga! Naukowy Bełkot”, który zajmuje się tematami popularnonaukowymi. Youtuber stworzył materiał edukacyjny pt. „Czy założysz sweter, który nosił…”, w którym opowiada m.in. o tym, skąd w ludziach bierze się potrzeba ochrony dziedzictwa czy dlaczego starym przedmiotom nadaje się szczególną wartość.

„Zależało nam na twórcy, który o trudnych zagadnieniach umie mówić w sposób przejrzysty i atrakcyjny. Chcieliśmy także, by o istocie wartości zabytków powiedziano w inny sposób niż dotychczas, bardziej naukowo niż metafizycznie, ale przy tym interesująco m.in. dla młodego odbiorcy. Twórca kanału »Uwaga! Naukowy Bełkot« wpisał się w tę ideę doskonale, pokazał, że poszanowanie zabytków i troska o nie wynika nie tylko z potrzeby serca, ale także umysłu i jest to poparte badaniami” – tłumaczy Bartosz Skaldawski, dyrektor Narodowego Instytutu Dziedzictwa.

„Słysząc o idei kampanii od razu zacząłem się zastanawiać, skąd w człowieku bierze się to, że jeden stary przedmiot traktuje zwyczajnie, a do drugiego ma szczególny szacunek. Znalazłem wiele badań, które tłumaczą to postępowanie i uznałem, że warto podzielić się tą wiedzą z widzami. Poza tym ideę edukacji na temat przestępstw przeciwko zabytkom uważam osobiście za ważną. Sam, podczas pracy przy projekcie, byłem zaskoczony niektórymi typami przestępstw – myślę, że warto tę wiedzę upowszechniać, chociażby po to, żeby ludzie nieświadomie nie popełniali błędów, za które może ich spotkać kara” – mówi Myśliwiec.

Działania w ramach kampanii będą odbywać się za pośrednictwem mediów społecznościowych. NID zaprosił do współpracy kilkunastu influencerów oraz liderów opinii działających na Instagramie m.in. Kingę Haczek, Milenę Wojciechowską czy Mike’a Dudka. Znakiem rozpoznawczym całej akcji jest hashtag #niemanatomojejzgody, który można odnaleźć zarówno w postach, jak i na tabliczce, którą prezentują na zdjęciach twórcy internetowi.

„Ruch obserwujemy cały czas, na Instagramie, InstaStories czy na Facebooku, postów przybywa, bo jedni publikują zainspirowani wpisem drugich. Najważniejsze jest jednak to, że swój sprzeciw wobec niszczenia zabytków wyrażają różne osoby, nie tylko te związane na co dzień ze sztuką i kulturą. To najlepszy dowód na to, że zabytki są naprawdę sprawą każdego Polaka, a dbanie o ich dobrostan leży w zasięgu działań wszystkich” – wyjaśnia Skladawski.

Organizatorzy, podobnie jak w przypadku pierwszej odsłony kampanii, nie przewidują na ten moment czasu zakończenia akcji. (as)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj