niedziela, 17 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościFikcyjny sklep w kampanii „#ToNieJestNormalne”. Akcja uświadamia na temat wykorzystywania seksualnego dzieci...

Fikcyjny sklep w kampanii „#ToNieJestNormalne”. Akcja uświadamia na temat wykorzystywania seksualnego dzieci w internecie

22 maja 2024 roku wystartowała kampania „#ToNieJestNormalne”, której celem jest zwrócenie uwagi na problem wykorzystania seksualnego najmłodszych w sieci.

Organizatorami akcji są organizacja Brave Movement, globalnie walcząca na rzecz zakończenia przemocy seksualnej wobec dzieci i młodzieży, oraz Oak Foundation, instytucja angażująca się m.in. w rozwiązywanie problemów społecznych i środowiskowych.

W działania zaangażowano aktywistkę Maję Staśko, która 22 maja 2024 roku odsłoniła witrynę sklepową nawiązującą do tematu inicjatywy. Na pracy znajduje się kod QR, który po zeskanowaniu przekierowuje odbiorców do materiałów wspierających działania projektu. Instalacja artystyczna znajduje się przy ul. Marszałkowskiej 87 w Warszawie. Sklep będzie można odwiedzić w dniach od 22 maja do 24 maja 2024 roku.

Projekt ma zwrócić uwagę nie tylko na kwestię przemocy wobec nieletnich, lecz także na „aktualnie paradoksalną sytuację, w której oprawcy są chronieni na mocy prawa UE”. Organizatorzy akcji zgłaszają postulaty pilnych rezolucji UE w celu ochrony niepełnoletnich osób przed wykorzystywaniem seksualnym.

Staśko uważa, że „skala traumy i cierpienia jest w jakiś sposób normalizowana” w przestrzeni internetowej. „Uruchomiliśmy tę witrynę, by pokazać rzeczywistość, z jaką borykają się dzieci w Polsce i powiedzieć »dość«” – podkreśla działaczka.

Czytaj też: Wizerunek dziecka w sieci dorosłych

Inicjatywa jest promowana nie tylko za pomocą witryny sklepowej, lecz także przez stronę kampanii.

Na potrzeby projektu przeprowadzono badanie wśród 2 tys. dorosłych Polaków w wieku 18-35 lat. Wynika z niego, że 57 proc. respondentów przed osiągnięciem 18 roku życia miało do czynienia ze szkodliwymi materiałami o charakterze seksualnym ze strony dorosłych w sieci. Jeśli chodzi o kobiety, odsetek ten wyniósł 76 proc. 11 proc. ankietowanych stwierdziło także, że kiedy byli niepełnoletni, dorośli wysyłali im treści o charakterze seksualnym (11 proc.), kierowali rozmowy w kierunku seksualnym (10 proc.) oraz wygłaszali seksualne komentarze na temat ciała dziecka (7 proc.). Do tego typu sytuacji dochodziło m.in. na Gadu-Gadu, Snapchacie, Messengerze czy Instagramie. Co więcej, 17 proc. badanych przyznało, że dorosły nakłaniał ich do utrzymywania kontaktu w tajemnicy. 13 proc. respondentów stwierdziło natomiast, że otrzymywało propozycje nieodpowiednich prezentów. 8 proc. osób potwierdziło, że dorosły zachęcał ich do izolacji od przyjaciół lub rodziny. 

Jak czytamy w informacji prasowej, analiza przeprowadzona na potrzeby kampanii zyskuje szczególne znaczenie „w obliczu rosnącego zaniepokojenia nadużyciami w sieci w Polsce, zwłaszcza po niedawnym skandalu »Pandora Gate« , w którym pojawiły się zarzuty wobec znanych YouTuberów”. 

Czytaj więcej: Afera na polskim YouTubie. Poważne oskarżenia pod adresem Gargamela i Stuu

Międzynarodowym partnerem inicjatywy jest agencja Purpose. Za działania na terenie Polski odpowiada Dfusion communication. (an)

O badaniu: Ankieta online została przeprowadzona w dniach 12-17 kwietnia br. na 2 000 respondentów, których 50,7 proc. stanowiły kobiety, 46,45 proc. mężczyźni, zaś 2,85 proc. innej płci, o średniej wieku 25 lat. 

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj