poniedziałek, 23 grudnia, 2024
Strona głównaAktualnościKatolicki tytuł kształtuje opinie

Katolicki tytuł kształtuje opinie

Wrześniowy ranking „Najbardziej opiniotwórcze media w Polsce” opracowany przez Instytut Monitorowania Mediów wskazuje, że najczęściej cytowanym tytułem prasowym w tym miesiącu była Rzeczpospolita, najbardziej opiniotwórczą stacją radiową – RMF FM, a telewizyjną – TVN24. W zestawieniu obejmującym pierwszą piętnastkę powoływanych tytułów znalazły się cztery dzienniki, trzy tygodniki opinii, dwie stacje radiowe, dwie stacje telewizyjne, dwa portale internetowe, gazeta biznesowa, tabloid oraz – dość niespodziewanie – tygodnik katolicki.

Czy mord Polaków w Katyniu to ludobójstwo? – na to pytanie odpowiadali respondenci w najczęściej powoływanym rankingu zwycięzcy wrześniowego raportu – Rzeczpospolitej (1041). Powrót tytułu na pozycję lidera to przede wszystkim zasługa budzących dyskusje sondaży. Wśród najczęściej powoływanej tematyki dziennika znalazły się również doniesienia dotyczące sytuacji ekonomicznej w Polsce oraz krajowej sceny politycznej.

Drugie miejsce w rankingu zdobyła Gazeta Wyborcza (960), która na swoich stronach komentowała wizytę Władimira Putina w Polsce oraz zajmowała się omawianiem ważnych wydarzeń w polityce zarówno polskiej, jak i zagranicznej.

Trzeci na podium – Dziennik Gazeta Prawna (powstał dzięki połączeniu Dziennika i Gazety Prawnej) – uzyskał w analizowanym miesiącu wynik 906 powołań. Inne media najchętniej odnosiły się do publikowanych tam informacji o polskiej scenie politycznej, historycznych rozważań w okresie obchodów rocznicy wybuchu II wojny światowej oraz analiz sytuacji ekonomicznej w Polsce.

Tuż za zwycięską trójką znalazła się cytowana 588 razy stacja TVN24. Media najczęściej odnosiły się do poruszanych na antenie tematów z zakresu polityki polskiej, tragedii górników w kopalni „Wujek” oraz działalności policji i przestępczości. W pierwszej piętnastce rankingu, spośród mediów grupy ITI, pojawiły się również stacja TVN (218) oraz portal internetowy tvn24.pl (131).

Mocną pozycję w zestawieniu wywalczyła także rozgłośnia RMF FM (335). Stacja zajęła we wrześniu piąte miejsce i powoływano się na nią w odniesieniu do polityki polskiej, działalności policji i przestępczości oraz polityki zagranicznej. Kolejna pozycja z kategorii radiowej – Radio Zet – uzyskała we wrześniu 193 powołań, dzięki czemu uplasowała się na miejscu dziewiątym w klasyfikacji ogólnej.

Do pierwszej piętnastki we wrześniowym zestawieniu zakwalifikowały się aż trzy tygodniki opinii: Polityka (256), Newsweek (138) oraz Wprost (131). Wysoka opiniotwórcza pozycja Polityki to zasługa opublikowanej tam informacji o udziale w policyjnym bankiecie chińskiego biznesmena obserwowanego przez Europol. Dotarcie do tej wiadomości zagwarantowało tytułowi siódmą pozycję w rankingu. Dla porównania dwa pozostałe tygodniki zajęły kolejno trzynaste i piętnaste miejsce.

Nieoczekiwanie wśród najpopularniejszych gazet i czasopism we wrześniu pojawił się Gość Niedzielny (164). W minionym miesiącu media przypomniały cykl artykułów wywodzących się ze wspomnianego tygodnika. Ich temat dotyczył Alicji Tysiąc, która zaskarżyła Polskę do Trybunału Praw Człowieka za odmowę prawa do aborcji. Tysiąc poczuła się obrażona użytymi w artykułach porównaniami i domagała się przeprosin oraz zadośćuczynienia finansowego.

Jedenastą pozycję w zestawieniu ogólnym oraz pierwsze miejsce wśród portali internetowych uzyskał onet.pl (145). Jednocześnie warto zwrócić uwagę na wspomniany już bardzo dobry wynik portalu tvn24.pl oraz wp.pl (118).
Ponownie w rankingu pojawił się Fakt, który osiągnął w badanym okresie o 19 powołań więcej niż w sierpniu. Tabloid niezmiennie najczęściej cytowany jest w kontekście życia towarzyskiego.
Wśród najczęściej powoływanych mediów biznesowych, które weszły w skład wyróżnionej piętnastki, znalazł się tylko Plus Biznesu (137). Parkiet, z ilością cytowań na poziomie 102, zajął drugie miejsce w swojej kategorii tematycznej, lecz nie zakwalifikował się do ścisłej czołówki.

We wrześniu zainteresowanie mediów wzbudziła przede wszystkim tragedia w kopalni “Wujek”. Informacje o wybuchu metanu, śmierci 20 górników oraz rzekomych zaniedbaniach, które mogły doprowadzić do tej katastrofy spowodowały bardzo duży oddźwięk zarówno w mediach, jak i w ocenie opinii publicznej.

Od 1 do 30 września na potrzeby raportu Instytut Monitorowania Mediów przeanalizował 8287 przekazów mediowych (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych). Dziennikarze odnosili się do wiadomości podawanych na łamach innych mediów 8434 razy (5864 razy w prasie, 1422 w telewizji i 1148 w radiu). Treści analizowane w zestawieniu obejmują tylko te przekazy, które nie są przeglądami mediów. (mk)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj