Kobiety, zarówno kandydatki, jak i zatrudnione aktorki, w spotach wyborczych pojawiały się rzadko. Aktorki, jeśli już się pojawiły, to mówiły krócej i bardziej ogólnikowo od mężczyzn – wynika z raportu Instytutu Spraw Publicznych, poświęconego wizerunkowi kobiet w ostatniej kampanii wyborczej.
Mężczyźni w spotach wyborczych pojawiali się często i wypowiadali się na wszystkie tematy podejmowane w kampanii. Kobiety najczęściej wypowiadały się na tematy związane z rodziną, nie poruszały natomiast w ogóle tematów związanych z polityką zagraniczną czy kwestiami narodowymi.
W przypadku kobiet kandydujących w wyborach parlamentarnych, stanowiły one nieco ponad jedną czwartą (27 proc.) kandydatów widocznych w spotach wyborczych. Jak zaznacza Małgorzata Druciarek z Instytutu Spraw Publicznych, obecność kobiet w kampanii jest porównywalna do ich wyniku w wyborach parlamentarnych. „Widoczność w kampanii jest ważnym czynnikiem wpływającym na sukces wyborczy, a niestety jest nadal nierównomiernie rozłożona w przypadku kobiet i mężczyzn” – dodaje Druciarek.
Kobiety najczęściej pojawiały się w materiałach PiS a najrzadziej – w spotach PO i Prawicy RP. (ks)