środa, 20 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościKodeks etyczny musi być szyty na miarę firmy

Kodeks etyczny musi być szyty na miarę firmy

„Kodeks etyczny jest ważnym elementem infrastruktury etycznej organizacji, przedsiębiorstwa czy instytucji publicznej” – twierdzi na łamach Gazety Finansowej Krzysztof Przybył, prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”.

Przybył zaznacza, że moda na kodeksy etyczne w biznesie przywę­drowała do Polski z zachodu – krajów Unii Eu­ropejskiej oraz USA. Jego zdaniem posiadanie takiego kodeksu jest dowodem na to, że biznes, organizacje czy instytucje, ko­rzystając z wolnego rynku, potrafią uznać i do­cenić prawo innych podmiotów do uczciwej konkurencji. „Z punktu widzenia naszego polskiego podwórka, kodeksy etyczne mogą speł­niać jeszcze jedną rolę – odbudowy wizerunku przedsiębiorcy” – pisze. I powołuje się na Adama Szejnfelda, który podczas tegorocznego semi­narium „Ekonomia a etyka” stwierdził, że ten wizerunek nadal jest proble­mem. „To efekt m.in. dwupokoleniowej przerwy w budowaniu etosu przedsiębiorcy i propa­gandy czasów PRL, gdzie »prywatna inicjatywa« była oficjalnie symbolem kombinatorstwa i wy­zysku” – zauważa Przybył w swoim tekście. Podkreśla też, że jakkolwiek świadomość pozytywnego wpływu posiadania kodeksów etycznych ro­śnie, nie można zapominać, że liczy się nie ich ilość, a jakość.. „Praktyka pokazuje, że ten doku­ment nie powinien być narzucony z góry, przez zarząd, gdyż takie działanie rodzi podejrzenie –  czasem słuszne – wykorzystania go niekiedy jako zasłony dymnej dla nieetycznych działań. W tworzenie kodeksu powinni być zaangażowani wszyscy interesariusze, a on sam powinien być »skrojony na miarę« danej organizacji” – twierdzi prezes Fundacji. (es)

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj